– Vi har vært i konfirmasjon i Florø, og visste at siste ferge skulle gå klokken 21.00. Vi kom til fergeleiet 45 minutter før avgang og trodde det var god margin, sier Dale.

Det var det altså ikke. Paret satt i bil nummer tre som ikke kom med. Da var det ikke noen trøst at det sto veldig mange andre bak dem.

– Vanligvis kommer alle som står på oppstillingsplassene med, men det var noen trailere som måtte på, og så kom akkurat Ekspressbussen. Da var det ikke plass til oss, sukker 49-åringen.

De vurderte et par alternativer, men endte fort på Lavik Fjordhotell like ved fergeleiet.

– Vi fikk beskjed om at vi kunne kjøre om Dragsvik, men det var ikke aktuelt for oss. Vi bor i Masfjorden, og det er bare 40 minutter for oss å kjøre fra Oppedal på andre siden, forklarer Dale.

For sein på jobb

Det betyr at både hun og samboer Ørnulf Lillestøl (43) må skuffe arbeidsgiverne sine i dag. De kommer på jobb flere timer for sent.

– Jeg skulle været på jobb 07.30, men det blir nok ikke før i 11-tiden, for første ferge går ikke før 09.00, sier Dale.

Paret fra Masfjorden visste at det på grunn av streiken ikke gikk ferger etter klokken 21.00 i går. Mange andre hadde ikke fått med seg dette. De kom til Lavik etter siste avgang i går.

Det er en uskreven regel at fergemannskaper aldri lar passasjerer stå igjen på kaien etter siste avgang. Den regelen gjaldt ikke i går. En ekstra tur over fjorden ville nemlig vært streikebryteri. Det fikk de merke ved Vegtrafikksentralen

– Ja, det har kokt litt på telefonen nå. Folk står på kaien og lurer på hva de skal gjøre, sier Terje Bolstad, vaktoperatør ved Vegtrafikksentralen i Sogn og Fjordane like før 22.00.

Hans beste råd til dem som måtte krysse Sognefjorden i går, var å kjøre via fergestrekket Dragsvik – Vangsnes.

For bilister som skulle til Bergen medførte det en ekstra reisetid på minst tre timer – hvis alt klaffet med fergen. Den sluttet å gå ved midnatt.

Kritiserer bilistene

Allerede i 20-tiden innså billettørene på MF «Svanøy» at mange ikke ville komme med. Disse fikk derfor beskjed om å snu eller finne alternative ruter sørover.

– Jeg har prøvd å lose folk som best jeg kan, men det er flere som er fortvilet, sier Bolstad.

Bilistene som kom for sent i går har hatt maks uflaks med beregningene sine, for MF «Svanøy» og MF «Gloppen» bytter på å ta de fem siste avgangene mellom 21.00 og 02.15. I går var det MF «Gloppen» som skulle tatt over, men den var altså tatt ut i streik.

– Folk bør informere seg litt bedre om de skal ut og reise på en dag da det er streik, mener Bolstad.

Ellers meldte veitrafikksentralene både i Hordaland og Sogn og Fjordane om tilnærmet ordinære forhold i går.

– Siden i 16-tiden har det vært en halv times venting fra Sandvikvåg til Halhjem. Det er vel det verste, så i dette fylket går det fint, sier Tom Hansen, vaktoperatør ved Vegtrafikksentralen i Hordaland.

Kan bli trappet opp

Norsk Sjøoffisersforbund vil i dag ta stilling til om streiken skal trappes opp. Det opplyser rådgiver i forbundet, Leif Ivar Bakke. Med fire dagers varslingsplikt kan en eventuell opptrapping først iverksettes på fredag.

Bakke sier at forbundet ikke vil blokkere øysamfunn eller andre forbindelser som ikke har alternative omkjøringsmuligheter. Det betyr at en eventuell opptrapping vil ramme enda hardere de strekningene som allerede går med redusert kapasitet.

– Det kan også bli aktuelt å ta ut Hurtigruten ved en eventuell opptrapping. Men det skal altså bestemmes i løpet av mandagen, opplyser Bakke.

FULL STANS: Køene ble lange på Lavik i går kveld.
ODDLEIV APNESETH