— Vet ikke hva som skjedde, men syklistene må jo få bruke gaten de også, ha ha.

Anleggsleder Stein Wikholm tok den overraskende innvielsen av det 396 meter nystriglete gateløpet fra Lido til Neptun Hotell med et stort smil. Endelig kunne han sette punktum for grave- og steinarbeidene.

— Det er litt vemodig også, det har vært så kjekt å holde på med, forteller han.

Strandkaien har vært gjemt og nesten glemt, og de forretningsdrivende i den tradisjonsrike handlegaten har vært gjennom en tung periode. Innestengt bak gittergjerder og med plankefortauer har de etter beste evne prøvd å holde liv i butikkene sine. For tre måneder siden ble fortauene åpnet. Kundene begynte å vende tilbake. Torsdag kjørte de første bilene på halvannet år over Strandkaien, og om en måned er også bussene tilbake og alt som normalt igjen.

Bedre hverdag

— Vi synes det er all grunn til å rette en stor takk til de næringsdrivende på Strandkaien for den rause tålmodigheten de har utvist, og det gode samarbeidet vi har hatt med dem i anleggsperioden. Nå får de tilbake en gate som vil gjøre hverdagen bedre for dem, sier prosjektleder Marit Eidsnes Rogne i Statens vegvesen.

Likevel har noen måtte stenge. En frisør pakket sammen saksene sine rett før gaten ble stengt. I vår flyttet Solbrød inn i lokalene, men i høst la de ned utsalget. I tillegg er også en herrekonfeksjonsbutikk lagt ned.

Moderne byuttrykk

Strandkaien fremstår nå som et område med et moderne byuttrykk. Fortauene er blitt bredere og lettere tilgjengelige for funksjonshemmede. Gaten er fortsatt enveiskjørt, med to felt mot nord som før. Det var lenge tautrekking mellom kommune og veivesen om veidekket skulle være asfalt eller brostein. Forkjemperne for det sistnevnte vant dragkampen. Brosteinene har fått en slett overflate for å gjøre Strandkaien tryggere for bilistene.

Først når Mathallen blir innviet tidlig i vår, er Strandkaien komplett.

— Vi tror at den vil trekke enda flere kunder inn i området, og håper at vi som driver butikk her, vil få en effekt av det, sier daglig leder Torunn Opheim hos Gullsmed Opheim.

Parkometrene borte

Tidligere var det parkometre langs fortauet ved butikkene på Strandkaien. De blir ikke satt opp igjen.

— Det gjør ikke så mye. Det blir tillatt med av- og påstigning i noen minutter, og da rekker kundene våre likevel en kjapp tur innom oss og å bære varene ut i bilen. Det er faktisk en fordel for oss. Nå blir det større sirkulasjon der bilene før kunne stå parkert i lengre tid, sier daglig leder Einar Lauvås i Kvamme Kolonial og Fetevarer.

Graveklubben har hatt ansvaret for arbeidet nede i grunnen, mens veivesenet har stått for utformingen av gaten. I og med at Strandkaien grenser mot Vågen, har flo og fjære påvirket arbeidene.

— I deler av døgnet har området vi har arbeidet i vært fylt med sjøvann. Det har gitt oss en del utfordringer, sier prosjektleder Marit Eidsnes Rogne.

Teatergaten ferdig

Åpningsseremonien på Strandkaien torsdag var også en markering av at veivesenet nå er ferdig med arbeidet sitt i Teatergaten og med forlengelsen av Håkonsgaten. Trafikksystemet i området er lagt om, og har fått bedre kapasitet. Prisen for dette arbeidet er ca. 43 millioner kroner. Både dette arbeidet og Strandkaien er finansiert gjennom Bergensprogrammet.

Parkeringsplassene på Strandkaien er borte. Hva synes du om det?

FØRST: En sykkeltaxi var første kjøretøy ut på den nyåpnede Strandkaien.
ØRJAN DEISZ
BACK IN BUSINESS: Det tok ikke mange minuttene før halvannet år med anleggsarbeid var glemt og bilene atter okkuperte Strandkaien.
ØRJAN DEISZ