Før var det enkelt. Kom du fra Agnes Mowinckels gate, gaten som fører fra Lars Hilles gate til Fjøsangerveien, kunne du svinge til høyre, inn i spaghettikrysset på Nygårdstangen og vips — ut av byen.

Nå er du pent nødt til å svinge til venstre mot sentrum. Også snarveien gjennom bensinstasjonen like ved er stengt med innkjøring forbudt-skilt.

Bilistene fra Agnes Mowinckels gate må dermed ufrivillig delta i Bergen sentrums lengste bilkø frem mot krysset i Strømgaten, før de får ta en sving rundt kvartalet og kjøre ut igjen

Artikkelen fortsetter under kartet. ILL: Bergen kommune / Christian Lura

Hvem bestemmer?

Utbyggingen av Bybanen har selvsagt en rolle i denne omleggingen.

— Det er politiet og veikontoret som bestemmer dette. De vil unngå at biler skal hope seg opp i krysset og lage et mini-Danmarks Plass, sier informasjonssjef Rune Jenssen ved bybanekontoret til bt.no.

Overingeniør Svein Holmedal i Statens Vegvesen spiller ballen tilbake.

— Bergen kommune er reguleringsmyndighet. Bybanen må svare for hvordan dette krysset blir disponert, sier han.

Sykkelsikkerhet

Tvers over Fjøsangeveien skal det være tofelts sykkelsti.

— Dette er en sterkt medvirkende årsak til at ikke svingebevegelsen kan åpnes opp i sin fulle bredde. Vi må tenke på sikkerheten til andre trafikantgrupper , sier Holmedal.

— Dessuten har man et parkeringshus med 2000 biler i like ved. Disse bilene skal også føres ut av byen på en effektiv måte, sier Rune Jenssen ved bybanekontoret.

Permanent

Venstresvingen er en permanent ordning, selv om Holmedal forsikrer at det jobbes med å finne løsninger.

Fra Lars Hilles gate kan du kjøre mot syd over gamle Nygårdsbro til Solheimsviken.

Har du først kjørt inn i Agnes Mowinckels gate, er det bare én vei ut: Strafferunden.

— Veitrafikken i Bergen blir aldri optimal, med så mange biler som skal ut og inn gjennom døgnet, sier Rune Jenssen.

Det er Svein Holmedal enig i.

Har du gode innspill til hvordan trafikkmønsteret bør være i Bergen? Si din mening!