— Fram til over helgen vil vi være tilbakeholden med å gi sanksjoner til de som kjører på feil dag. Bergenserne må få tid til å venne seg til denne ordningen og forberede alternativ transport, sier samferdselsdirektør i Bergen kommune Ove Foldnes.

Allerede fra i morgen gjelder regelen. Bare de med partall som siste bilnummer kan kjøre på partallsdatoer, og bare de med oddetall kan kjøre på oddetallsdatoer. Ordningen er unik i Norge. Aldri før har det vært lansert tilsvarende ordninger.

— Vi vet at dette skaper problemer for mange, så denne avgjørelsen har vi ikke tatt med lett hjerte. Men vi mener faktisk alvor, og hvis vi ikke oppnår den effekten vi ønsker i helgen må vi bli mer firkantet, sier informasjonsdirektør Robert Rastad i Bergen kommune.

— Vil ikke være stupide

Dette gir også hodebry for ansatte i kommunen, Statens vegvesen og politiet. De er rett og slett usikre på hvordan kjørereglene skal håndheves.

— Vi sitter og grubler på dette nå og vi trenger mer tid til å finne ut av hvilke muligheter vi har. Det er viktig å få til praktiske løsninger. På den ene siden har vi valgt å være strenge og tolke bestemmelsen bokstav for bokstav. På den andre siden ønsker vi ikke å være stupide heller, sier Foldnes.

Han trekker fram et spørsmål fra dagens nettmøte der en mann spurte om han og familien må stoppe på Nesttun og laste av ski og utstyr når de kommer hjem fra fjellet på søndag. Familien bor på Minde.

— Dette er et veldig godt spørsmål. Men vi er ikke helt rede til å gi et klart svar på akkurat dette nå, sier samferdselsdirektøren.

Reglene er like for alle

Men Fodnes understreker at reglene i utgangspunktet er like for alle. De som er unntatt er transport av personer der det er fare for liv og helse, transport av funksjonshemmede, nærings -og utrykningskjøretøy.

Det er politiet og Statens vegvesen som har hovedansvaret for å finne ut av hvilke sanksjoner som skal brukes mot de som bryter kjøreforbudet.

— Vårt håp er at bergenserne ser alvoret i situasjonen og handler deretter, sier Foldnes.

Helsedirektoratet har vurdert hjemmelen for å forby deler av biltrafikken i sentrum. De har kommet fram til at Bergen har loven på sin side, også i forhold til å straffe de som ikke følger pålegget.

— Vi har gjort en konkret vurdering. Bestemmelsen som brukes her er ment som et sikkerhetsnett for å ivareta slike situasjoner. Men det er opp til kommunen selv å finne egnede tiltak, sier avdelingsirektør Ole Trygve Stigen.

Vanligvis brukes loven for å ivareta liv og helse i forbindelse med for eksempel giftige utslipp fra fabrikker.

— Det som er spesielt her er at området det gjelder er så mye større og rammer biltrafikken i sentrum, sier avdelingsdirektøren.

Gir bøter for tomgangskjøring

Politiet har så langt ikke skrevet ut bøter til folk som har kjørt alene i sambruksfeltet på Fjøsanger. Men de har gitt forelegg til sjåfører som lar bilen stå på tomgang.

— Vi har grepet inn i noen tilfeller. Dersom foholdet blir anmeldt er boten normalt sett på rundt 5000 kroner, sier politiførstebetjent Jens Kleppe.

Han er også avventende til de nye kjørebestemmelsene.

— Arbeidet med sanksjonene pågår fremdeles. Siden det ikke har vært noen tilsvarende situasjon tidligere tar dette litt tid, sier han.

Patruljer vil uansett være på plass for å overvåke situasjonen utover dagen i morgen.

— Dette er en spesiell situasjon. Vi håper publikum skjønner hensikten med dette, og at vi i størst mulig grad slipper å gripe inn, Kleppe.

Hva mener du om restriksjonene? Si din mening.