Gudrun Vinsrygg (66) og Helga Andersen (68) var blant dem som fikk et lenge etterlengtet langtidsopphold spolert.

De to er blant 43 gjester som har levert en samlet skriftlig klage med mange punkter til reiseoperatøren. De omkring 200 reisedeltakerne, de fleste folk i 70-årsalderen, hadde sett frem til avslappende uker i solen i behagelige omgivelser. I stedet kom de til et mareritt av et bråkete anleggsområde.

Plagsom støy

Vinsrygg flyttet inn på Hotell Electra i Aya Napa 7. januar. Hun har bodd på Kypros i mange vintre og det er syvende sesongen hun benytter Vitaltour som reiseoperatør.

I begynnelsen av februar ble hotellets basseng tømt, og et omfattende reparasjonsarbeid med tunge maskiner ble påbegynt. Hver morgen klokken halv åtte startet boringen og fortsatte utover dagen. Støyen var uutholdelig.

Helga Andersen opplevde omtrent det samme. Hun kom 23. februar og hadde i forkant fått forsikringer fra Vitaltour om at anleggsarbeidet var avsluttet når hun kom.

— Jeg har støvallergi og blir sterkt plaget av støvfylte omgivelser, men jeg stolte på at informasjonen fra reisebyrået var korrekt. Derfor var det sjokkerende å oppdage at det slett ikke var riktig. Sliping, kutting av fliser og annet førte til mye støy. Men verst av alt var støvplagene, sier hun.

Les også Vitaltour beklager sterkt og Sto fast i heisen i fire timer

Det var så ille at hun til tider måtte «flykte» fra hotellet og finne andre steder å være.

  • Det var rett og slett ikke mulig å oppholde seg der. Jeg er frisk og rask til bens, men det var mange eldre mennesker der som ikke hadde muligheten til det, og som bare måtte finne seg i plagene, sier Andersen.

Hun var blant de yngste på hotellet. De fleste andre var i 75-80-årsalderen.

Krever kompensasjon

Andersen har krevd tilbakebetalt 5000 kroner i kompensasjon for det ødelagte oppholdet. Totalprisen var på drøyt 15.000 kroner.

  • De som hadde balkonger ut mot bassengområdet, blant andre jeg, fikk tilbud om en kompensasjon på mellom 250 og 750 kroner. Det kunne jeg overhodet ikke akseptere, sier Andersen.

Hun er imidlertid sterkt opptatt av at tilbudet med trivselsreiser til Kypros skal opprettholdes.

  • Fordi det er lege og sykepleier til stede er disse reisene et flott tilbud som appellerer til eldre og bevegelseshemmede som ellers kanskje aldri ville ha overveid å ta et sydenopphold. Men det er også viktig å si fra når noe går så galt som i dette tilfellet, sier Andersen.

Fikk ikke hjelp

Gudrun Vinsrygg sier at tre uker av ferien hennes ble fullstendig ødelagt.

  • På grunn av støyen og støvet gikk det ikke an å oppholde seg verken på terrassen eller i leiligheten, langt mindre i bassengområdet hvor solstolene står. I tillegg opplevde jeg at reiselederen som jeg henvendte meg til ikke gjorde noe for å hjelpe meg. Mange uker gikk og flere purringer måtte til før reiseselskapet svarte på mine skriftlige henvendelser, forteller hun.

På forhånd hadde Vinsrygg avtale om at hun skulle flytte over på nabohotellet, Panas, 23. februar. På grunn av bråket bad hun reiselederen om å sørge for at hun ble flyttet straks.

  • Det var ledige leiligheter på nabohotellet, men jeg måtte likevel vente, og det tok tid før flyttingen skjedde, sier hun, og peker på at Vitaltour markedsfører reisene sine som trivselsreiser for pensjonister.
  • Men i vinter sto bassenget usikret i ukevis med snublefarlige ledninger rund omkring. Det syns jeg er meget kritikkverdig ikke minst med tanke på gjestenes alder og førlighet, sier Vinsrygg.

SKUFFET: Helga Andersen og Gudrun Vinsrygg krever begge erstatning fra Vitaltour for plagene de ble utsatt for under Kypros-oppholdet. - Vi trodde vi kom til en ferieidyll, det viste seg å være et uutholdelig anleggsområde, sier de

Har du vært borti noe lignende? Del din historie i feltet under!

Privat
Vegar Valde