Luftforurensningen på Danmarks plass har økt kraftig i november, viser statistikk fra Norsk institutt for luftforskning (NILU). Det har vært flere overskridelser av tillatte verdier for svevestøv, og dessuten en kraftig økning i utslipp av nitrogendioksid (NO2) .

Desember lover ikke bedre: Månedens første dag er det registrert ekstremt høye verdier av svevestøv i Bergen.

– Det er den høyeste målingen jeg har sett noen gang. Jeg ble helt tørr i munnen da jeg gikk over Danmarks plass i ettermiddag, sier Rolf Enger, som er leder for aksjonsgruppen «Ren Luft Danmarks plass».

Se video: møtte byråden.

Bybanegraving

Aksjonsgruppen gir bybanearbeidet skylden for de økte utslippene.

– Det er blitt mye verre på grunn av bybanebyggingen. Det har vært mange dager med mye støv som skyldes graving. I tillegg blir biler stående lenger i kø, sier aksjonsleder Rolf Enger.

Informasjonsrådgiver Rune Jenssen ved bybanekontoret, kjenner ikke til at det er økte utslipp på Danmarks plass. Han sier likevel at dette kan være noe man må regne med i en overgangsperiode.

– All bygging med samling av flere lastebiler vil medføre økte utslipp, og det er mulig at det har vært slik de siste fire ukene. Men dette er midlertidig. Målet med Bybanen er å få en varig reduksjon av utslipp, sier Jenssen.

— Tungt å puste

Sidsel Kvassheim er lungesyk, og blant dem som plages mest av svevestøv.

– Det blir tyngre å puste, og jeg må ta medisiner, sier Kvassheim.

Hun er bevisst på hvor hun ferdes, og prøver å unngå sterkt forurensede steder. Derfor sjekker hun ofte hvordan luftkvaliteten er på ulike steder. Da hun oppdaget tilstanden på Danmarks plass i dag, ringte hun Bergens Tidende.

– Jeg lurer på hvorfor det er så ille, og jeg tror ikke alle folk er klar over hva dette betyr. Gravingen som pågår er en stor helserisiko for dem som bor og ferdes der, sier Kvassheim, som selv bor i Fyllingsdalen.

Hun etterlyser informasjon fra helsevernetaten i Bergen kommune.

– Folk bør gjøres oppmerksom på hvor ille det er. Det vet man ikke med mindre man er inne og sjekker selv, sier Kvassheim.

- En vanlig høst

– Oi, dette var jo kolossalt, kommenterer Ingvar Tveit, leder for helsevernetaten når han ser dagens måling av svevestøv på Danmarks plass.

Rundt klokken 16 steg nivået til værs, mens det dalte ned igjen noen timer senere.

– Når det svinger opp så fort så minner det ikke om ordinær opphoping av bilforurensning. Det kan ha vært en episode ved et lokalt anleggsarbeid, der grus eller sand kan ha blitt virvlet opp.

Helsevernlederen vil komme til bunns i saken.

– Dette vil jeg følge opp i morgen. Vi må ta en runde for å finne ut hva som har skjedd. Dette er vanligvis bare noe som skjer en og annen nyttårsaften.

Han vedgår at kommunen har et ansvar for å informere om luftkvalitet, men at det ikke alltid lar seg gjøre i praksis.

– Det var ingenting i luften som tilsa en slik episode i dag, sier Tveit.

Han vil ikke være med på at Bybanen skal ha skylden for økte verdier i november.

– Dette er en normal høstprofil, og vi har hatt flere år før hvor det har vært flere overskridelser.

Møtte byråden

I dag kom aksjonsgruppen til Rådhuset, etter å ha blitt invitert til et møte med byråd Lisbeth Iversen.

– Dette er mennesker som står på, og er veldig engasjert. Jeg ønsket å høre hva de synes er ille, og hva de ønsker at vi skal bistå med. Det ble et sterkt og personlig møte, der vi ble enige om at dette handler om mennesker og helsen deres i hverdagen, sier byråden.

Selv om det kom lite konkret ut av møtet, var også Rolf Enger svært fornøyd med dagens møte. Han sporet stor forståelse for problemet hos byutvikling-byråden.

– Lisbeth Iversen kastet masse konfekt til oss. Ordene var veldig lovende, men nå gjenstår det å se hva som kan komme ut i handling.

På møtet ble lavutslippssoner, køprising, innfartsparkering og sambruksfelt diskutert.

– Jeg er veldig klar over at det haster med tiltak. Vi har ikke nådd EU-målet, og det går ut over folks helse, sier byråden.

Derfor forbereder hun seg på å bli tøffere overfor bilister i 2009. Deler av sentrum kan bli stengt.

– Hvis biltrafikken ikke går ned i sentrum, må vi vurdere restriksjoner på kjøring i sentrum. Det er jeg åpen for å diskutere.

Merker du den dårlige luften? Fortell!

PRIVAT