Noen annen konklusjon er neppe mulig etter transport— og kommunikasjonskomiteen høring om Bergensprogrammet på Hotel Norge tirsdag formiddag.

— Dette kommer til å gå greit i Stortinget. Bybanen er et kjempebra miljøprosjekt. Det er godt å høre at Bergen satser på å bygge opp en fremtidsrettet utvikling av vei- og trafikksystemet, sier Truls Wickholm, Ap, som er saksordfører for Bergensprogrammet.

Allerede tirsdag 31. januar skal Wickholm legge frem det første utkastet til innstilling fra transportkomiteen. Komiteens endelige innstilling til Stortinget blir oversendt 16. eller 17. februar.

Datoen for stortingsbehandlingen og det endelige vedtaket er 28. februar.

La frem underskriftene

Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune, Fylkesmannen og en rekke organisasjoner og interessegrupper fikk noen minutter hver til å fremføre sin mening om Bergensprogrammet - i praksis til å uttale seg for eller imot Bybanen.

Og Aksjonen for folkeavstemning om Bybanen slapp til med sitt budskap, medbringende plastkasser med de 20.000 underskriftene som er talt opp så langt.

Men aksjonistene var nok litt mismodige etter høringen. Bortsett fra Frps representanter var det ingen som ga til kjenne noen interesse for aksjonen.

— Aksjonen for folkeavstemning om Bybanen spiller ingen rolle for vår behandling i Stortinget. Det er opp til Bergen kommune å ta stilling til, sier Truls Wickholm.

Ovenfra og ned

Både byråd Lisbeth Iversen og byrådsleder Monica Mæland møtte kravet fra Aksjonen for folkeavstemning med argumentet om at Bergensprogrammet var vedtatt tre ganger i Bergen bystyre.

— Vi følte en slags ovenfra og ned-holdning mot oss, sier aksjonsleder Magnhild Almelid. - Men hvis Bybanen blir vedtatt, går Bergen baklengs inn i fremtiden.

Tor Høvik