Skipet er på jomfrutur fra Japan via Kina, Indonesia, Italia og Kontinentet med Orkanger som lossehavn. Lasten er råvarer til Orkla.

I Bergen ble skipet presentert for ansatte, underleverandører og andre av rederiets forbindelser.

Skipet er på over 54.694 dødvekttonn og inngår i rederiets flåte av spesialbulkskip, engasjert i Westfal-Larsen Shipping AS.

Spesialbygget

Det eies av Westfal-Larsen familiens rederi i Singapore, Masterbulk, og er spesialbygget for transport av treforedlingsprodukter, containere og store enhetslaster av andre typer, som foreksempel glassruter. Skipet er et såkalt «open hatch» bulk/containerskip med store kjørbare gantrykraner av den bergenskutviklede Munch-loadertypen som går på skinner på dekket.

Løftekapasiteten er inntil 70 tonn, med flyttbare mellomdekk. Lasterommene er boksformede og går fra skipsside til skipsside.

Westfal-Larsen Shipping AS ble etablert som et resultat av at Grieg-familien og Westfal-Larsen familien delte Star Shipping AS mellom seg. Grieg fører sin del videre gjennom Grieg Star Shipping.

Tre søsterskip

Westfal-Larsen Shipping AS har sitt hovedkontor i Bergen, men eies av Masterbulk i Singapore.

MS «Pelicana» er bygget i Japan som tredje søsterskip av fire. Det siste kommer i Januar neste år. Det er skip nummer 22 i Masterbulks flåte. Det seiler under Singapore-flagg. Noen av skipene er NIS-registrerte. 15 av skipene er bygget etter 1995.