Nye «Norrøna» er på vei til sitt første møte med Bergen hvor hun skal bli en ukentlig gjest både sommer og vinter.

Oli Hammer, skipsreder og Smyril Lines «far», forklarer rederiets satsing på Norge og Kontinentet slik:

— I fjor sommer reiste 75.000 passasjerer med gamle «Norrøna» til Shetland, Færøyene og Island. Vi tror at et moderne og tre ganger så stort skip skal øke reiselysten fra Bergen. Målet vårt er å nå 200.000 passasjerer dette året.

Smyril Lines satsing på et nytt passasjerskip kan godt kalles gigantisk. 700 millioner danske kroner har det kostet å virkeliggjøre Oli Hammer og andres visjon. I relasjon til at bare 47.000 mennesker bebor øygruppen langt ute i Atlanterhavet, skulle dette bety en investering på 70 milliarder i forhold til Norges innbyggertall.

Det gjør inntrykk når vi får høre at dette i historisk sammenheng er den største enkeltsatsing i Færøyenes historie. Derfor er det et nasjonalt ikon som seiler ikon som seiler inn Byfjorden tirsdag formiddag.

Til Shetland

Vi har nettopp lagt Torshavn bak oss, og kaptein Oluvur Hovgard har satt kompassnålen på Lerwick, Shetland. I Torshavn vinket mannskapet på gamle «Smyril» adjø til det nye kjempeskipet. I 70-årene var Oli Hammer skipper om bord på nettopp «Smyril» som gikk mellom Bergen og Færøyene/Island. Det var «Smyril» som startet det færøyske rederieventyret. I dag daffer hun lokalt mellom færøyske øyer, og Oli Hammer er selskapets reder.

Nye «Norrøna» skjærer 3-5 meters bølgehøyde på vei mot Lerwick. Etter overleveringen i Lübeck i mars har hun pendlet mellom Danmark og øyene vest i havet ganske nøyaktig en måned. 20.000 passasjerer har hun allerede fraktet, og hun har også fått testet sin egen sjødyktighet.

— På den tredje turen fra Shetland til Danmark fikk vi storm. Bølgehøyden var 27 meter, men det greide «Norrøna» fint, forklarer kapteinen. Først nå har Smyril Line fått et skip som er skreddersydd for et av de tøffeste havstykkene i verden.

Hele året på Bergen

Regnskodden tangerer synsranden der «Norrøna» splintrer Atlanterens langvillige bølger. Vi synes å være alene på denne del av storhavet. Rytmen fra maskinene i skipets indre slår som rolige pulsslag, og kraftige stabilisatorer gjør sitt til at skipet cruiser sørover som om vi skulle befunnet oss innaskjærs.

Det er langt fra fullt. De fleste av passasjerene er færøyinger som skal i land i Lerwick. Her skal nye passasjerer stige om bord, og tirsdag klokken 12.00 klapper «Norrøna» til kai og sedvanlig pomp og prakt for en førstegangsbesøkende på Bergen havn.

Det nye nå er at «Norrøna>> skal gå hele året på Bergen, forklarer Hammer. Sommerstid er det turister i begge retninger som vil prege skipet; vinterstid er det fisk og andre varer i lasten.

Både ankomst- og avgangstid fra Bergen har Smyril Line valgt med omhu.

— Ettersom vi går fra Bergen klokken 15.00 vil reisende fra store deler av sør-Norge kunne rekke avgangen, og de bør også kunne komme seg fint hjem igjen på tilbaketuren. Det å slippe en overnatting i begge retninger mener vi mange reisende vil se som en fordel.

Ruvende båt

«Norrøna» ruver. Hun er på 36.000 BHP, og vil altså være det største skip som går i fast rute på Bergen. Hun er et par tusen tonn større enn Fjord Lines nye Danmarksferge. Hammer betegner samarbeidet med Fjord Line som godt, men legger ikke skjul på at de to rederiene konkurrerer om de samme, norske kundene, selv om de seiler i forskjellige farvann. 1500 passasjerer og opp mot 800 biler skal «Norrøna» bringe til og fra utbygdene i havet. Selvsagt er hun utstyrt med alle de fasiliteter du venter å finne på et splitter nytt skip: gode og hensiktsmessige lugarer - en nødvendighet for passasjerer som skal oppholde seg tre netter underveis til Island. Gode restauranter, shoppingsenter, barer, lekeområde for barn, solarium, basseng og trimrom.

Og du bør kunne sove trygt, for gjennom hele natten vil to matroser gå omkring i korridorene og sjekke at alt er i orden, blir vi forsikret. Mens de få – som ikke greier å holde orden på seg selv – får anledning til å sove rusen ut i en av skipets to «fengsler».

GAMMELT OG NYTT: Den nye storfergen «Norrøna>> ligger klar for avgang til Bergen i Færøyenes hovedstad, mens den gamle traver «Smyril» i bakgrunnen, som startet Smyril-eventyret, nettopp er kommet i havn etter en tur til en av øyene der den går i lokalrute.<p/>FOTO: TOR HØVIK