På hjemmesiden til it-konsulentselskapet, Miles IT, finner du alltid en stillingsannonse. Det bergensbaserte selskapet kaller inn om lag 12-15 kandidater til intervju i måneden, men nåløyet er trangt. Her ansettes kun crème de la crème av systemarkitekter.

— Våre konsulenter skal være eksepsjonelt dyktige i sitt fag, men de må også være en god kollega. I intervjusituasjoner pleier vi å bruke enkle sjekkpunkter i tillegg til faglige tester for å finne ut om kjemien stemmer. Jeg kan for eksempel spørre meg selv om jeg kunne tenke meg å havne ved siden av vedkommende på julebord, sier Tom Georg Olsen.

Grillet på intervju

Olsen er styreformann og daglig leder for Miles IT sitt bergenskontor, og også én av fire initiativtakere til selskapet. Han kom fra en sjefsstilling i Ementor ASA, men så markedets behov for mindre og kvalitetsstemplede it-konsulentfirmaer. Dermed var det gjort - Miles IT ble født. Senere har det blitt opprettet et datterselskap i Oslo, og selskapet har vært lønnsomt fra første stund.

At Miles har konsulentbransjens tøffeste rekrutteringsprosess, er Olsen helt sikker på. Det kan også Gaute Småland bekrefte. Han er en av de sist tilkomne seniorkonsulentene i selskapet.

— Om vi ble grillet på intervju? Ja da, men det var en av faktorene som gjorde at jeg ønsket å jobbe her. Det er ingenting skummelt med teknisk testing, sier nyansatte Småland.

Olsen innrømmer at det kunne vært gunstig å ansette enda flere i disse dager, for det mangler verken arbeidskraft eller etterspørsel etter den.

— Vi har blant annet takket nei til søkere selv om de kommer til oss med lengre oppdrag i lommen. For oss er det ikke så viktig å være store, og vi har ingen budsjettmål - vi skal være de dyktigste. På denne måten tror jeg vi vil være mindre eksponert for konjunktursvingninger, sier han.

Obligatorisk hygge

Når resten av gjengen er ute hos kunder, sitter Olsen mutters alene på kontoret på Møhlenpris. For å opprettholde kontakten med sine ansatte og skape et godt arbeidsmiljø, har han utviklet konseptet «SMiles». Det er en obligatorisk sammenkomst for alle ansatte én gang i måneden.

— Noen av konsulentene våre er på prosjekter ute hos kunder som går over flere år. Siden vi ikke har daglig kontakt, blir det viktig å gjøre ting sammen utenom jobb for å bygge lojalitet og tilhørighet. Denne helgen drar hele gjengen til Drøbak, smiler Olsen.

Seniorkonsulent, Bjørn Helge Johannesen, forteller om tidligere kollegaer som identifiserer seg mer med kunden de arbeider for, enn konsulentfirmaet de er ansatt i.

I DEN RØDE SALONGEN: Alle nyansatte får en cd med Miles Davis når de begynner, forteller Tom Georg Olsen (t.h.), Bjørn Helge Johannessen og Gaute Småland.
Eirik Brekke