Det er Oslo mot distriktene. Mastemotstandere mot kraftsosialister. Selve symbolet på norsk nasjonalromantikk mot elektrifiserte plattformer og strømslukende bergensere.

De 25 kroatene som bygger kraftmastene på Kvamskogen skulle bare visst hvilken suppe de har havnet midt oppi.

— Det er første gang vi opplever protester. Og hvorfor det er så store protester nå, det har jeg faktisk ikke forstått, sier Miho Magud.

Med sine 59 år er HMS-ansvarlig Magud eldstemann blant mennene. Det er fjerde gangen han er med det kroatiske firmaet Dalekovod på prosjekter i Norge.

Militær innkvartering

Dalekovod har tidligere ført opp kraftlinjer både i Sauda og i Trøndelag. Nå er deres menn innkvartert i de gamle heimevernshyttene ved Furedalen.

I stuen på den største hytten står skinnsofaene på rad foran en 50-tommers TV.

— Ingen liker å reise utenlands for å jobbe. Men det finnes grunner. Penger, sier Magud.

— Her kan du tjene 3000-3500 euro i måneden. Det er 3-4 ganger mer enn hjemme. Det er hardt å finne arbeid i Kroatia. Vi har våre problemer. Alle vil spare for mindre trygge tider.

Kroatia har en arbeidsledighet på over 12 prosent, en av Europas høyeste.

Europas Saudi-Arabia

Albania. Slovenia. Montenegro. Greenland. Norway. Dalekovod er et internasjonalt selskap.

Seks firma sendte inn tilbud på mastebyggingen mellom Simadal og Samnanger. Ett av dem norsk. Også de brukte i stor grad utenlandsk arbeidskraft.

For bare tiår siden ville det vært utenkelig at ansatte i et kroatisk storselskap skulle klive rundt på norske knauser. - Men så fant dere oljen. Nå kan dere betale utlendinger for å gjøre arbeidet. Europas Saudi-Arabia, er det ikke? spør Robert Benc, Dalekovods prosjektleder.

Det er trolig et retorisk spørsmål.

  • Er det så ille? - Nei da. Det er et uttrykk. Det morsomme i Norge er at alle biler, alle hus, alt er likt. Mannen vi leide maskiner av, han er rik.

Men du ser det ikke. Han har ikke heist opp noe flagg der det står at han er rik. Det er fint i Norge.

Også Benc er blitt overrasket over motstanden. Han har problemer med å se hvorfor Hardanger skulle være spesielt.

  • Hvor mange protesterte på byggingen av de andre kraftlinjene?
  • Ingen. De likte oss. Eller, de likte i alle fall elektrisiteten. Så krysset vi ingen fjorder, heller, sier Benc.
MAST 110: All transport foregår med helikopter. Den nye masten, mast nummer 110, blir en kjempe sammenlignet med nabomasten til BKK. FOTO: Sean Meling Murray
Sean Meling Murray