Hurtigruten ASA skal spare 150 millioner kroner. Det bestemte selskapet på et styremøte onsdag.

— Det ble vedtatt et program for å redusere de årlige kostnadene med 150 millioner norske kroner innen salg og administrasjon, heter det i en pressemelding fra selskapet torsdag formiddag.

To hurtigruteskip skal etter planen legges i opplag fra 1. november, dersom man ikke oppnår en avtale med staten som muliggjør fortsatt drift av elleve hurtigruteskip.

Krever utgifter dekket

Hurtigruten ASA krever at staten kompenserer økte utgifter til drivstoff, samt avgiften for NOX (utslipp av nitrogenoksider). Selskapet har forhandlet med staten i halvannet år, uten å komme til enighet.

— Kuttene innebærer at det ikke lenger vil være mulig med daglige anløp, hvis ikke vi kommer frem til en avtale med staten, sier kommunikasjonsrådgiver Stein Lillebo.

Hurtigruten har hatt daglige anløp med elleve skip i flere tiår. De daglige anløpene er en del av den gjeldende avtalen mellom selskapet og staten.

Kuttene innebærer at anløpsstedene langs kysten ikke lenger vil få besøk av Hurtigruten hver dag.

Hvilke to skip?

Hvilke skip som skal ut av drift, er ennå ikke avklart.

— Kan det være de eldste skipene som skal ut, eller de minste?

— Det vil jeg ikke spekulere i. Beslutningen er ennå ikke tatt, sier Lillebo.

Fra før av har det kriserammede selskapet satt ut det 11 år gamle hurtigruteskipet Nord-Norge i opplag, og erstattet det med den 52 år gamle traveren Nordstjernen. Selskapet har også varslet at Nord-Norge, eller andre hurtigruteskip er til salgs, ifølge NTB.

I tillegg til lavere kostnader, krever Hurtigruten et mer fleksibelt system for bruken av skipene.

— Vi skal for eksempel kunne ta ut et skip i en kort periode for alternativ inntjening, sier Lillebo.

Hva synes du om Hurtigrute-kuttene? Si din mening i feltet under!

MÅ KUTTE: Styret i Hurtigruten ASA har bestemt at to skip skal tas ut av drift fra 1. november. ARKIVFOTO: BERGENS TIDENDE