Under en gapahuk ute i skogen sitter nærmere tyve barn fra Sauafjellet barnehage og Skogsvåg barnehage klare. De skal få naturlekeplassen de så lenge har ønsket seg.

Rundt dem står drøyt ti år eldre gutter og en jente fra bygg— og anleggsteknikk.

Rollemodeller

— Disse her er flinke til å sage og hogge, og skal hjelpe dere, forklarer daglig leder i Sauafjellet barnehage, Trude Aase Nilssen.

Og nettopp det er poenget. Elevene skal hjelpe barna, og samtidig lære noe nytt selv.

— Det handler om å være gode rollemodeller. Det er jo ikke mange menn i barnehagene. Dessuten tenker jeg at dette kan være bra for rekrutteringen frem i tid, sier Henning Nilsen, som er faglærer for byggfagelevene.

Barna sprer seg over hele det lille skogholtet i Skogsvåg. Noen fisker i bekken med små fiskestenger, mens andre sager. Fire år gamle Kira Sangolt fra Sauafjellet barnehage prøver seg med hammer og spiker. Hun får god hjelp av Sebastian Fredheim Gjerde.

— Dette er veldig bra, vi lærer nye ting, sier Gjerde.

Rungende ja

Ideen til det hele fikk rådgiver Gerd Auflem på Sotra videregående skole under et foredrag i april.

Rådgiveren ringte de to barnehagene i nærheten, og spurte om de var interessert i et samarbeid. Svaret derfra var et rungende ja.

— Vi i barnehagen har hatt lyst til å gjøre sånne ting, men vi har ikke nok voksne til å få gjennomført det. Dette er en gylden mulighet til å få en naturlekeplass, og en gylden mulighet til å møte elevene, sier Trude Aase Nilssen.

BYGGEGLEDE: Gerd Auflem står bak ideen om møtet mellom barnehagebarna og byggfagelevene. Hun håper å kunne få med flere linjer ved Sotra videregående skole etter hvert. Alexander fra Skogsvåg barnehage er en av dem som få glede av det.
DINO TRTO
SLÅR LØS: Sebastian Fredheim Gjerde hjelper fire år gamle Kira Sangolt fra Sauafjellet barnehage med hammer og spiker.
DINO TRTO