LENA VERMEDAL OG NTB

En inspeksjon på Stord lufthavn 14. og 15. mars avdekket flere forhold som ikke var i overensstemmelse med sikkerhetskravene.

— Disse kravene har vi etterlevd tidligere også. Dersom det er snø og slaps på rullebanen, får vi ikke målt bremseeffekten. Da får heller ikke fly lande. Dersom sikten er mindre enn 800 meter, får ikke flyene trafikkere lufthavnen, sier lufthavnsjef Jan Morten Myklebust til Bergens Tidende.

De største flyene som i dag flyr til Stord lufthamn, er Coast Airs ATR-42 med plass til 48 passasjerer og Atlantic Airways' BAE-146 med 92 seter. Sistnevnte flyr charter for Aker Kværner både til Alta og Molde flere ganger i uken.

Ifølge lufthavnsjef Myklebust har Coast Air og Atlantic Airways dispensasjon til å bruke et asfaltert område i forlengelsen av den 1200 meter lange rullebanen.

— Vi har fått signal om at disse dispensasjonene kan bli trukket tilbake, men det er egentlig en sak for flyselskapene, sier Myklebust.