Bossbilene sliter med høye brøytekanter og bilister som har parkert uten tanke for at store biler også skal passere.

**— Jeg er ikke imponert over verken brøytingen eller bilistene for tiden.

Berit Sæterdal, bilist i kø.**

Parkering til besvær

Etter to måneder med snø i Bergen er det fortsatt en daglig utfordring for sjåfør Jan Olsen og kollegene i BIR Transport å komme frem.

— Det er veldig dumt hvis det er ubetenksomhet som gjør det. Det virker som at folk bare tenker på at en annen personbil skal kunne passere, men vi har biler som er 2,60 meter brede og da trenger vi litt mer plass, sier Olsen.

Han er godt fornøyd med å ha kommet seg ut av gårsdagens knipe i Nebbestølen i Fyllingsdalen uten skade verken på egen eller annens bil.

— Det var helt forferdelig! Vi skulle aldri ha kjørt inn der. Vi kom for nær brøytekanten på andre siden og så gled vår bil ned mot den parkerte. Hver gang vi beveget oss, så gled vi litt nærmere. Til slutt var vi så nær at det var vanskelig å komme seg ut av det, sier Olsen.

Skader for kr 200 000

Slike situasjoner har BIR hatt mange av de siste par månedene, med mange riper i lakken som resultat. Ti ganger har det kommet skader på andre biler. I tillegg har bossbilen blitt skadet syv ganger i møte med høye brøytekanter. Bare en støtfanger koster 10.000 kroner å reparere.

— Vi anslår at det er skader for et par hundre tusen kroner i vinter, sier informasjonskonsulent Mette Nygård Havre.

Bossbilene har hjulene langt ute på siden av bilen og har lett for å komme utfor veikanten når de er på smale veier. TI ganger har de trengt drahjelp for å komme opp av grøften og på veien igjen.

Også dette koster flesk.

— Vi får fakturaer på veihjelp på alt fra 2-5000 kroner, sier Havre.

— Aldri hatt så mange i grøften

  • Vi sliter hver dag for å komme frem. Det er vår oppfatning at utstyret som blir brukt ikke er godt nok. Pickup’ene er for små for slike snømengder. De klarer ikke å få snøen godt nok vekk, og brøyter bare en vei. Da blir det bare plass til personbiler. Nå har snøen i tillegg ligget en stund, blitt hard og er vanskeligere å flytte, sier arbeidsleder i BIR Transport, Svein Mathisen.

Han er ikke spesielt fornøyd med fremkommeligheten på veiene og sier at BIR aldri har hatt behov for så mye drahjelp fra Viking før.

— Kundesenteret vårt får meldinger hver dag fra folk som ikke har fått hentet bosset sitt fordi vi ikke har kommet frem, sier Mathisen.

Dobbeltarbeid for BIR

Mange steder må de også gjøre flere turer til samme sted. I går var de tilbake til Nebbestølen igjen og fikk jobben gjort. Bossbilene må stadig gjøre vendereis og komme tilbake senere for å fullføre jobben. Olsen lar seg ikke stresse av at køen av biler vokser, det viktigste er å løse floken. Men han skjønner at folk vil frem. En av dem som ble stående i kø i Nebbestølen var Berit Sæterdal. Hun hadde levert barn i barnehage lenger inne i veien.

— Jeg er ikke imponert over verken brøytingen eller bilistene for tiden. Vi blir stadig stående og vente på andre biler fordi alle vil være først. Ingen ser ut til å skjønne at det går an å slippe noen andre frem, sier hun.

Husker du på bossbilen når du parkerer? Si din mening her.