— At det skal være så lett å stjele en pakke er helt utrolig, sier Frederik Goplen.

Før sommeren sendte han datamaskinen sin til reparasjon hos Komplett Da han kom hjem fra ferie lå det ingen hentelapp til ham i postkassen.

— Derimot lå det en purring fra Komplett der de opplyste om at datamaskinen var sendt for lengst, og ba meg om å betale for reparasjonen.

Goplen gikk sporenstreks ned på posten på Lindvik Dagligvarer for å hente datamaskinen.

— På posten fikk jeg beskjed om at jeg allerede hadde hentet datamaskinen. De viste meg kvitteringen med en forfalsket underskrift. Da skjønte jeg hva det var som hadde skjedd, sier Goplen.

Posten sjekker ikke

Kvitteringen viser at pakken ble hentet 13. juli. Underskriften likner ikke på Goplens egen underskrift i det hele tatt. Men posten undersøker ikke om en underskrift er ekte når en pakke blir hentet. De ber heller ikke om legitimasjon.

— Det gjør vi bare når sendingen er rekommandert, sier informasjonssjef i posten Merete Bergeland Gjebsen.

— Så i praksis kan hvem som helst skrive under?

— Ja, det er sånn systemet fungerer. Men når det dreier seg om verdifulle forsendelser oppfordrer vi våre kunder til å sende dem rekommandert, sier Gjebsen.

Goplen er oppgitt både over posten og Komplett.

— Datamaskinen var verd rundt ti tusen kroner. Dessuten var den full av private bilder og e-post. Det er alt for uvørent å sende pakken på denne måten, sier han.

Vil vurdere rutiner

Informasjonssjef Gjebsen er kjent med at postkassetyverier forekommer fra tid til annen, men mener det ikke er noe utbredt problem. Daglig leder Eric Sandtrø i Komplett har aldri opplevd noe liknende.

— Nå må vi nok vurdere om denne forsendelsesmåten er trygg nok, sier Sandtrø.

Goplen har anmeldt saken til Politiet i Bergen. De har mottatt 30 anmeldelser for postkassetyverier så langt i år. Ni av dem har vært i juli.

Goplen er usikker på om han kommer til å få se datamaskinen sin igjen. Han har sendt et erstatningskrav til Posten. De vil ikke erstatte den stjålne datamaskinen. Han har også kontaktet forsikringsselskapet sitt.

— De har signalisert at de kan dekke tapet. Men da får jeg en egenandel på 4000 kroner, sier Goplen.

Eric Sandtrø i Komplett oppfordrer Goplen til å ta kontakt med dem for å få løst saken.

— Jeg forventer at Komplett sletter regningen for reparasjonen, sier Goplen.

SLIPPER LEGITIMASJON:Fredrik Goplen mener det bør være en selvfølge at man må vise legitimasjon når man henter pakker på posten.
HELGE HANSEN