— Jeg har aldri hørt om liknende tyveri av dyre merker hos oss tidligere, sier informasjonssjef Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.

Fredag og lørdag for halvannen uke siden fikk syv-åtte polutsalg i bergensområdet besøk av folk med sans for dyre alkoholholdige drikker. Blant annet utsalgene i Valkendorfs gate, Åsane, på Nesttun og Bergen Storsenter, ifølge Vinmonopolet.

Opptil 1000 kroner flasken

I tillegg til prestisjechampagnen Dom Perignon til 900 kroner flasken, forsvant titalls flasker av andre eksklusive viner, samt konjakk og whisky. Også det atskillig mindre prestisjefylte whiskymerket Jack Daniels fikk være med på tyverilasset ut av butikkene.

Ifølge dn.no forsvant også noen flasker av cru-vinene til Guigal samt Corton Charlemagne fra Bonneau du Matray i prisleiet 700 til 1000 kroner.

Tyveriet ble oppdaget i ettertid ved ett av polene. Da dette ble kjent, sjekket ansatte ved andre pol hyllene for tilsvarende merker. Også der var dyre flasker borte fra hyllene.

— Vi teller flasker i de aktuelle butikkene for å kartlegge omfanget. Vi vet ikke hvilken metode de har brukt for å få flaskene ut av butikken. I så fall hadde vi nok tatt dem. Men vi har en mistanke om at de kjørte fra butikk til butikk de to dagene, sier regionsjef Roy Skjelvik.

- Neppe mulig å selge

— Det er svært uheldig at slikt skjer. Men slikt bidrar til at vi må skjerpe oss ytterligere. Vi legger stor vekt på sikkerhet og har et svinn på under en halv promille, altså betydelig under varehandelen ellers. Men noe vil det jo alltid være, sier han.

Etter det BT forstår er en viss andel av flaskene merket på en slik måte at de utløser alarmen når de passerer kassen.

Halvor Bing Lorentzen synes det er merkelig at noen vil ta risikoen det er å stjele slike produkter.

— Det vil overraske meg om det er noe marked i det hele tatt. Jeg vil tro at de som har råd til å kjøpe slike merker er opptatt av hvor de kommer fra og hvordan de har vært lagret. Da vil de neppe kjøpe dem «på gaten», sier han.

FORSVUNNET: Her er noen av merkene som forsvant under det Vinmonopolet antar var et todagersraid. De som har råd til å kjøpe slike merker, vil neppe kjøpe slike flasker «på gaten», sier informasjonssjef Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet.
Høvik, Tor