LENA VERMEDAL

KNUT EGIL WANG (foto)

Regnet lander lydløst på Kulleseidkanalen. Det er vindstille i gjestehavnen. Noen få båter ligger tilkneppet med presenning — uten at det er liv om bord.

Det er rolig før innrykk av båtturister, sykkelturister og fisketurister. Snart blir det liv og røre og nok å gjøre for både vert Tolleif Hidle og eselmamma Maria.

— Fra begynnelsen av juli og ut august blir det fullt av turister her. Tyskerne har bestilt hytter et halvår i forveien. Vi har åtte hundre båtanløp i sesongen, sier Hidle.

Sammen med konen Lina har han drevet gjestehavnen de siste to årene.

Kikhull i likkisten

Det 121 år gamle handelsstedet i hjertet av Bømlo har skiftet ham. Før i tiden lå det bakeri, butikk og et snekkerverksted på kaien.

Egen dampskipsekspedisjon for Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskaps (HSD) båter var der også.

I dag er butikken blitt en stor romslig utleieleilighet.

— I snekkerverkstedet ble det laget likkister. Folk bestilte god tid i forveien i de dager. En mann kom tilbake med kisten fordi det var et kvisthull i den.

— Det ville han ikke ligge og se på, ler Tolleif Hidle som selv er oppvokst på stedet.

I dag er den over hundre år gamle saltebuen omgjort til pub og selskapslokale. Tjærelukten krydrer sjøluften og det maritime preget er intakt. Men alkoholen er som fordunstet.

— Avholdspub, fnyser verten. På grunn av strenge skjenkeregler på Bømlo, kan han ikke tilby øl, vin og brennevin hvis ikke selskapene selv har søkt om ambulerende skjenkeløyve.

— Så godt som det ligger til rette for turisme her ute, er det unødvendig å være så striks, sier den tidligere arbeiderpartipolitikeren.

Farlig stuping fra bro

Han tar BTs Tett på-team med på båttur på kanalen.

Den ble påbegynt i 1853 og sto først helt ferdig i 1934.

Ifølge Hidle kan båter på opptil 1000 tonn passere. Kanalen er fire meter dyp på full fjære sjø, og seilbåter har 13 meters klaring under broen på topp flo.

I dag er det gratis å ferdes på kanalen, men i ti år etter åpningen kostet det en shilling for en færing.

— Grunneierne gikk gratis, forteller vår guide.

Strømmen er rolig og fjellveggene vokser svarte og bratte over oss. Vi nærmer oss den gamle vippebroen.

-Der oppe fra drev ungguttene og hoppet. Det er over ti meter ned og skikkelig farlig. Det har vi heldigvis fått satt en stopper for, sier 66-åringen.

Fikk 22 barn

Ved kanalen ligger den gamle telegrafstasjonen. Et massivt tømmerhus ferdigstilt i 1857 og et viktig knutepunkt i lokalsamfunnet.

Hele tre ovner måtte til for at fisketelegrafen skulle holde varmen i vintermånedene da sildefisket sto på.

Om det var kulden i huset eller annet som fikk kanaloppsynsmann og telefonstyrer Samson Svendsen til å avle 22 barn, vites ikke. Først fikk han ti barn med kona. Da hun døde fikk han 12 med tjenestepiken.

— Han passet nå ikke bare på kanalen, kommenterer Tolleif Hidle tørt.

Selv er han omviser i museet som huser gamle telefoner, sentralbord og morseapparater fra den gang telekommunikasjonen kom til Bømlo.

«Tussi» i bakken

Oppi bakken står fremdeles eselet Maria med det lille føllet sitt og venter på oppholdsvær.

Med vemodige «Tussi»-øyne og ørene til værs, står hun helt stille og vokter den lille.

Det langbente føllet reiser seg for å drikke en skvett melk, men legger seg så ned igjen - i sakte film.

De to nyter stillheten. Ennå. Men det er før småbåtene med sommerglade barn inntar gjestehavnen. Det er nå det er stille før stormen.

Kulleseidkanalen gjestehavn

Aktiviteter:

  • Lun og romslig gjestehavn i Kulleseidkanalen på Bømlo, eid av Kulleseidkanalen AS. Grunneier Svein Trygve Larsen er største aksjonær.
  • Plass til 40 båter i kaier og fortøyningsbrygger.
  • 20 sengeplasser i hytter og leiligheter.
  • Dusj/toalett, vaskemaskin og tørketrommel.
  • Ferskvann på kaien, søppelcontainer og strømuttak.
  • Dagligvare og bensin et par hundre meter fra havnen.
  • Diesel på Finnås marina, 500 meter vest i kanalen.
  • Pub (med ambulerende skjenkeløyve).
  • 121 år gammelt handelssted. I gamle dager lå det butikk, bakeri, snekkerverksted og dampskipsekspedisjon på kaien.
  • 800 båtanløp i året. Gjennom kanalen passerer rundt 3000 båter årlig.
  • Kulleseid-navnet stammer trolig fra kulting av stein over et eid. Kleberstein fra Lykling ble blant annet brukt i norges eldste kirke på Moster.
  • Utleiebåter til fiske.
  • Badestrand.
  • Åpen gård med esel og sauer.
  • Båttur på kanalen som ble utgravd i 1853-1856. Videre utgravinger skjedde i 1927-1934.
  • Besøk i Telegrafmuseet: Kulleseid telegrafstasjon er det første større huset som Den norske Statstelegraf bygde for egen regning. Sto ferdig i 1857. Telegrafen var viktig i forbindelse med sildefisket.
  • Kanaldagane 3.-5. september. Marked, folkedans og foredrag i forbindelse med Kystsogevekene.
MAGNET FOR BARN: Eselet Maria lader opp til sommersesong på den åpne gården i Kulleseidkanalen.