– Drosjesjåførene bryter loven når de ikke leverer tilbake funnet hittegods, sier Geir Røed i Forbrukerrådet.

Under rådets presseseminar i Bergen i dag la Røed frem resultatene av en undersøkelse Forbruker-rapporten har gjort av servicen i drosjenæringen.

Den viste at sjåførene i bare fire av 13 tilfeller leverte tilbake mp3-spilleren som rådets testere «glemte» på gulvet i baksetet i bilen.

Bergen like ille I minst to av tilfellene mener Forbrukerrådet de kan bevise at sjåførene fant spillerne, men likevel unnlot å levere dem tilbake.

I Bergen fikk ikke rådet tilbake spilleren verken hos Norgestaxi eller Taxi 1. Kun hos Bergen Taxi fikk eieren tilbake hittegodset.

– Drosjesjåførene har plikt til å sjekke at passasjerene ikke har mistet noe i bilen. Finner de noen gjenglemte ting skal de ta dette med tilbake til sentralen, påpeker Geir Røed.

Konklusjonen fra Forbrukerrådet er klar: Ikke mist noe i taxien, det kan koste deg dyrt.

– Det er selvinnlysende at du skal ha tilbake disse tingene. Dette er bare dårlig service av drosjeselskapene, sier rådgiver Trond Nilsen i Forbrukerrådet.

– Meld dem til politiet Direktøren i Norges Taxiforbund, Wiggo Korsnes, mener bortimot alle mp3-spillere som glemmes i taxien burde komme til rette.

Til Forbruker-rapporten sier Korsnes at det må bli bedre etikk, moral og service i drosjenæringen.

– Sjåfører som ikke leverer tilbake hittegods de har funnet, burde politianmeldes, sier Wiggo Korsnes.

CHRISTER S. JOHNSEN