I SAS regner man med at andre selskaper etter hvert vil ta opp konkurransen på de største norske rutene etter at SAS overtok Braathens.

— Vi har ikke noe imot konkurranse på eksempelvis Bergen - Oslo. Det er slik det skal være, sier informasjonskonsulent Trine Løvberg i SAS til Bergens Tidende.

Tidligst til vinteren

Administrerende direktør Johnni Overbye i Sterling bekrefter overfor Bergens Tidende at norske innenriksruter - blant dem Bergen - Oslo - kan være neste satsingsområde for selskapet.

— Men for vårt vedkommende kan det ikke skje før til vinteren, legger han til.

Overbye bekrefter også at Sterling har snakket med Posten Norge ASA i forbindelse med den store kontrakten om flyfrakt av post mellom Oslo og de største norske byene.

God fødselshjelper

— Dette kan være en god fødselshjelper for nye flyselskaper til å kunne etablere seg på det norske innenriksmarkedet. Det anbudet Posten har ute, er trolig interessant for mange flyselskaper, mener Overbye.

Han vet imidlertid ikke om Sterling vil legge inn anbud på postflygingen. Sterling flyr med de helt nye og moderne Boeing 737-800flyene. Disse er imidlertid lite egnet for større fraktoppdrag. Men Bergen - Oslo er likevel interessant, ikke minst for å fly bergensere som vil videre fra Gardermoen til København, Malaga og Alicante med selskapets helt nye lavprisruter.

Betaler for mye

— Problemet med å gå inn i norsk innenriks er at næringslivet sier de vil ha konkurranse, men fortsatt velger SAS og Braathens fremfor lavprisselskaper. Så lenge de forretningsreisende er villige til å betale mye mer enn nødvendig for en flybillett, er det risikofylt å ta opp konkurransen, sier Overbye.

Trine Løvberg i SAS sier at selv om lavprisselskaper som Ryanair og Sterling flyr billigere, kan de ikke tilbud det nettverket av flytjenester og service som næringslivet er avhengig av.

— Det er helt greit at lavprisselskapene kommer inn. Vi er klare til å ta opp konkurransen med dem, sier Løvberg.