Lavprisselskapet Sterling besluttet tirsdag å stenge sin rute mellom Bergen og København fra 14.oktober. Selskapet har hatt inntil fire daglige avganger på ruten som ble møtt med knallahard priskonkurranse fra SAS.

— Prisdumpingen fra SAS gjorde det i praksis umulig å drive ruten lønnsomt, sier informasjonsdirektør Rulle Grabow Westergaard i Sterling til Aftenposten.

Ned 70 prosent

Dermed fikk Sterlings nye satsing på å bygge opp flere ruter til Norge en kort levetid. Ruten skulle knekke monopolet SAS hadde på strekningen, og Sterling la opp til priser som lå betydelig under konkurrenten. Sterling snakket en stund om å bygge opp Bergen som nytt knutepunkt i Norge med mange nye ruter derfra.

Men ikke før var Sterlings Bergen-satsing kjent, før SAS kuttet sine priser på ruten med inntil 70 prosent. Selskapet forklarte dette med at man satte inn større fly på ruten og dette åpnet for salg av flere billetter i billigste priskategori.

Samme fly og rute - 4698 kr i prisforskjell

Tok aldri av

— Den forklaringen kan man si mye om, sier Westergaard i Sterling. Hun er klar på at de kraftige priskuttene fra SAS sin side ble gjort for å skape problemer for Sterlings satsing, som dermed aldri tok av. Selskapet startet med fire rundturer, men reduserte etter hvert satsingen når passasjerene uteble.

Selskapet har tirsdag besluttet at ruten skal lukkes for vinteren. Det innebærer i så fall at den ikke åpner før tidligst i slutten av mars måned neste år.

Flysamarbeid kan gi høyere priser

Penger tilbake

— Vi vet ikke om vi kommer tilbake. Luftfarten er ikke akkurat inne i en tid hvor det er anledning til å eksperimentere med ruter. De som har bestilt billett hos oss etter stengedatoen vil få sine penger tilbake, sier Westergaard.

Sterlings øvrige ruter fra Norge, fra Oslo Lufthavn Gardermoen, blir ikke berørt etter tirsdagens rutemøte i Sterling.

— Alle de rutene som er planlagt inn i vinterhalvåret, fortsetter som planlagt, sier Westergaard.

Sterling skal også inn i et codeshare-samarbeid med Norwegian fra neste måned om en rekke ruter fra Norge til Middelshavslandene.

Bonuspoeng skal kapre passasjerer

Galskap

Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge avviser at selskapet har dumpet prisene etter at Sterling meldte seg på ruten:

— Sterling har gitt bort billetter gratis for å få passasjerer, så å anklage oss for prisdumping blir helt galt. Da Sterling kom inn ble kapasiteten mellom Bergen og København doblet, og det er ikke marked for så mange flyseter selv i en oppgangskonjunktur. Det var galematias - rett og slett, sier Midteide som gjør det klart at SAS ikke har noen planer om prisøkning som følge av at Sterling trekker seg ut.

MISLYKTES: Sterlings rute fra Bergen til København skulle knekke SAS sitt monopol på strekningen, men Sterling opplyser at konkurransen ble for hard.
STERLING