I fjor hadde de fire avisene 2200 ansatte. Frem til 2011 skal den nye mediekolossen være slanket til ca. 1700 ansatte. Mer enn hver femte medarbeider skal altså bort. Dette inkluderer også Finn.no som eies av Media Norge.

Hvis ikke den økonomiske situasjonen skulle forverre seg ytterligere, vil vi klare denne nedbemanningen uten oppsigelser, sier konsernsjef i det nyetablerte Media Norge AS, Didrik Munch.

Det betyr at alle forsvinner med AFP og gavepensjon eller med sluttpakker.

Hvordan vil leserne merke en så betydelig nedbemanning?

Vi må nok prioritere og spisse produktene sterkere. Det betyr endringer, men uten at de fire avisene skal bli dårligere, tvert imot, sier Munch.

Fortsetter inntektene å falle i de fire mediehusene?

Nei, de fortsetter ikke å falle. I øyeblikket ser de ut til å ha stabilisert seg på et lavere nivå, sier Munch.

Smått med lokale eiere 1. juli flytter han ned på Nøstet, hvor han sammen med åtte ti personer skal lede det nye holdningsselskapet.

Det er smått med lokale eiere i den nye kolossen. Hele 80,2 prosent av Media Norge eies av børsnoterte Schibsted. De neste på aksjonærlisten er svenske Nya Värmlandstidningen AB med 4,3 prosent og Vital med 1,7 prosent.

Disse har også vært nummer to og tre blant BTs største eiere, men får nå konvertert sine aksjer til Media Norge.

Parkerte aksjene Den formelle fusjonen av de fire avishusene har tatt tid, fordi Schibsted frem til nå har kontrollert 35 prosent av dagspresseopplaget i Norge, mens loven setter en grense på 33,3 prosent.

Medietilsynet har nå akseptert at det børsnoterte konsernet har solgt seg ned fra 43,4 til 7,1 prosent i Polaris Media, som blant annet eier Adresseavisen, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

Schibsted har kvidd seg med å selge disse aksjene under finanskrisen. Derfor har de i realiteten parkert aksjepoten hos sin egen megler SEB Enskilda for ett år. Schibsted beholder dermed risikoen og mulighetene for en verdiøkning av Polaris-aksjene, mens SEB Enskilda overtar stemmeretten for posten og et slags parkeringsgebyr for oppdraget.

Planer snudd Finanskrisen har i det hele gjort arbeidet med etableringen av Media Norge nokså annerledes.

I stedet for nye prosjekter og utvikling av digitale medier har vi måttet konsentrere oss om å få ned kostnadene og ta ut stordriftsfordeler. De fire avisene har blant gått sammen om en IT-organisasjon og har redusert antall ansatte som produserer annonser betydelig. I redaksjonene er man i gang med å gjøre den såkalte deskfunksjonen mer rasjonell, sier Munch.

Nettet skal bli lønnsomt Hans neste prosjekt er å få lønnsomhet i nettavisene i løpet av neste år. I dag er det bare VG som tjener penger på nettet.

Også her må vi se på kostnadssiden og mulighetene for å koordinere en del basistjenester. Vi tror også det er mulig å få en bedre utnyttelse av utviklingsressursene på nettet.

Hvor skal inntektene til nettavisene hentes?

I dag kommer inntektene nesten utelukkende fra annonser. Jeg tror det gradvis vil være mulig å ta betalt for mer nisjepreget kvalitetsjournalistikk, men ikke for de brede nyheter. Noen raske endringer på dette området har jeg ikke tro på, sier konsernsjefen.

Fotballen innfridde ikke

Konsernsjef i Media Norge AS, Didrik Munch, sier at fotballsatsingen på nett ikke har gitt de inntektene han hadde håpet på.

Men kostnadene er også blitt lavere, så mislykket har det ikke vært. Fotball er en viktig del av nettet og vil fortsette å være det for våre mediehus, sier Munch.

Hva med næringslivsnyheter på nettet etter at NA 24 ble nedlagt?

Vi skal snart ha på plass en avtale der alle Media Norge-avisene skal samarbeide med E24, som eies av Aftenposten og VG. I praksis vil det bety stoffutveksling som kommer både E24 og nettavisene i de fusjonerte avishusene til gode. Noen endringer på eiersiden i E24 ser ikke Munch for seg.

KLAR FOR OPPGANG: Med finanskrisen falt volumet på stillings-, bolig- og bilannonser i alle Media Norge-avisene. Fortsatt sliter vi på disse områdene men inntektene ser ut til å ha stabilisert seg på et lavere nivå, sier konsernsjef i Media Norge, Didrik Munch.
Jan M. Lillebø (arkivfoto)