Flyet, som tilhører charterselskapet Britannia, fløy i går tomt fra Manchester til Stockholm. Der blir det gjennomgått av flyteknikere før det kommer tilbake til Bergen for å bli satt i trafikk igjen. Årsaken til motorproblemene som førte til nødlandingen, var i går ikke klarlagt. Ifølge Britannias sjef i Norge, er det ikke riktig at det var brann i den ene motorern, slik Bergens Tidende skrev i går.

— Vi fikk aldri noen skikkelig informasjon om den egentlige årsaken til nødlandingen, hevder flypassasjer Rune Utvær.

— På flyplassen var det heller ingen som kunne yte oss service de seks og en halv timene det gikk fra nødlandingen til vi kunne fortsette reisen med et nytt fly, legger han til.

De fleste av de 189 passasjerene var eldre mennesker som skulle på langtidsferie på Tenerife. På flyplassen i Manchester ble de behandlet under enhver kritikk. Mange var sinte og skuffet. Noen også syke og hadde store problemer med å takle situasjonen, hevder Utvær.

— Hadde dette vært SAS eller et annet stort flyselskap, ville de kunne hatt tilstrekkelig med folk som kunne tatt vare på oss, gitt informasjon, hjelp og service. Men når det gjelder charterselskaper og lavprisselskaper har de ingen til å gjøre den delen av jobben når noe uforutsett inntreffer, legger han til.

Ifølge Utvær oppsto det ikke panikk blant passasjerene da man oppdaget at flyet plutselig mistet høyde, fart og trykk da det befant seg over Nordsjøen. Men noen passasjerer gråt, sier han. Etter ca. 20 minutter fortalte kapteinen over høyttaleranlegget at de hadde problemer med en motor, og at den hadde mistet skyvekraft.

Etter nødlandingen ble passasjerene møtt av brannbiler ute på rullebanen. De ble sittende om bord i flyet over en time, før de fikk gå inn i flyplassterminalen.

— Etter at vi forlot flyet, fikk vi stadig nye beskjeder om hvor vi måtte gå - over så dårlige høyttalere at det var vanskelig å oppfatte beskjeden. Da vi fikk matkuponger og kjøpt mat, ble vi plutselig bedt om å forlate maten og gå et helt annet sted for å hente bagasjen, som vi måtte slite med oss fra den ene terminalen til den andre. Da vi skulle gå om bord i det nye flyet, ble vi møtt av pur unge servicemedarbeidere, som skjelte ut passasjerene og truet med å stenge utgangen, hevder Utvær.

Britannias sjef i Norge, Halvor Seim, beklager overfor Bergens Tidende at passasjerene mener de ikke har fått den service de hadde behov for.

— Men jeg har fått bekreftet fra kapteinen at han orienterte passasjerene både da flyet var i luften og etterpå. Etter landingen sto han fysisk i kabinen og orienterte passasjerene om det som hadde hendt. Han ga også klem og trøstet en jente som gråt, og bad passasjerene stille spørsmål om de lurte på noe. Hvis noen satt med spørsmål de ikke fikk svar på, er beklagelig. Men en debrifing ble gitt. Samtidig må vi erkjenne at det er vanskelig å takle en situasjon som dette, når vi plutselig tvinges til å lande og kommer uanmeldt til en stor en flyplass, der vi ikke har egne handlingsagenter, som kan ta vare på passasjerene, sier Seim.

Britannia satte inn et annet av selskapets egne fly for å få gjennomført den ordinære charteravgangen fra Bergen til Lanzarote i går formiddag.