Det kan være ugjenkallelig slutt for selskapet med det lange navnet Bergen Cable Car Ulriksbanen and Bergen in a nutshell AS. Selskapet har til nå hatt konsesjon på å drive Ulriksbanen, men nylig tvangsoppløste Høyesterett selskapet, og ingen har lenger konsesjon.

Søker på nytt

I går var dørene stengt til banen, og Ulriksbanen Eiendom jobbet intenst med å kunne overta konsesjonen. Søknaden ble sendt i sommer. Det kan fortsatt ta litt tid.

— Vi har mottatt en søknad om å overføre konsesjonen fra driftsselskapet til eiendomsselskapet. Den vil vi behandle når vi har fått de nødvendige uttalelsene, sier Svein Tvedten hos Fylkesmannen i Hordaland.

De er blitt avgitt i ekspressfart fra henholdsvis Bergen kommune og Taubanetilsynet. Ingen har motforestillinger mot at eiendomsselskapet kan overta.

— Vi regner med å starte behandlingen av søknaden i neste uke. Det er ikke godt å si akkurat hvor lang tid det tar, men vi kan tidligst ha konsesjonen klar mot slutten av uken, men det kan og strekke lenger ut i tid.

Usikker fremtid

Men dette løser bare de kortsiktige problemene for Ulriksbanen. Christian Foss, sønn til hovedaksjonær Torbjørn Sirseth, hadde håpet han for lengst kunne ha overtatt både Ulriksbanen og en langsiktig festekontrakt med kommunen. Da ville man også unngått driftsstansen på grunn av tvangsoppløsningen.

— Jeg er skuffet over at det har tatt såpass lang tid å få dette spørsmålet avklart, sier Foss.

I vinter kontaktet han kommunen med ønske om å overta ansvaret for den skakkjørte bergenske attraksjonen. Foss tilbød å investere et større millionbeløp på å oppgradere banen og anlegget rundt. Vilkåret var at et nytt selskap, eid av ham kunne få en langsiktig festekontrakt med kommunen.

Kommunal forsinkelse

— Jeg hadde håpet å få en avklaring før sommerferien, men ingenting har skjedd. Jeg må innrømme at det er litt skuffende.

Christian Foss lånte gjennom sitt selskap Substansia en million kroner til Ulriksbanen i vår for å foreta helt nødvendig opprusting av anlegget. I sommer var det meningen å starte prosjekteringsarbeidet, slik at arbeidet med oppgradering av nedre og øvre stasjon samt restauranten kunne vært gjennomført i vintersesongen.

— Arbeidet her er i praksis et år forsinket. Vi vil ikke kunne stå ferdig før påsken 2009, sier Foss.

Men det forutsetter at kommunen nå inngår en avtale med Substansia om feste av grunnen som baneanlegget står på. Først etter sommerferien ga byrådet administrasjonen fullmakt til å starte forhandlingene. Etter det har ikke Foss hørt et ord.

Beklager forsinkelsen

— Vi har levert et forslag til festekontrakt, men har ikke hatt et møte der vi har diskutert kontraktsformuleringer, sier Foss.

Han løper ikke fra løftet om å dekke gjelden som ligger i det gamle driftsselskapet, men vil ikke vente i ubegrenset tid.

Finansbyråd Henning Warloe beklager at kommunen ikke har startet forhandlingene.

— Fullmaktene ble gitt av byrådet for flere uker siden. Her må vi tydeligvis pushe på, sier han.

Warloe sier byrådet var innstilt på å gi Foss en ny festekontrakt, men fordi både Ap og SV mente kommunen selv burde drive banen, har han villet vente med å behandle saken til etter valget.

MIDLERTIDIG STENGT: Det kan bli en stund å vente til neste bane går til Ulrikens topp.
Silje Katrine Robinson
Bergens Tidende