Før banen kan åpne for vanlig drift, må bæretauet røntgenkontrolleres for å finne ut om det må skiftes, skriver daglig leder Tony Hutchinson i en pressemelding.

Gjennomlysingsutstyret befinner seg i Danmark, og kommer til Bergen i månedsskiftet januar-februar. Banen vil derfor være stengt inntil undersøkelsene er gjennomført.

Målingen er et krav fra Det Norske Veritas. Hvis resultatet ikke blir godkjent, må bæretauet skiftes. Leveringstiden fra det sveitsiske firmaet Fatzer, er på 3-4 måneder fra bestilling foreligger.

Bæretau har normalt en levetid på 30 — 50 år, og representerer i dette tilfellet en investering på ca 2 millioner kroner, ifølge Hutchinson.

Først i neste måned blir resultatet av undersøkelsen klart.

Daglig leder Tony Hutchinson har hatt flere problemer med Ulriksbanen etter at han overtok. Nå må banen holde stengt fordi bæretauet skal røntgensjekkes.
Bergens Tidende