Ny Tid skriver i sin nettutgave mandag at Jernbaneverket legger ned seks stasjoner, og vurderer å stenge ytterligere 15. Årets statsbudsjett skulle gi jernbanen «tidenes løft», og beslutningen om stengningene kommer bare få uker etter.

Informasjonssjef i Jernbaneverket Sindre Ånonsen sier til NTB at det er riktig at trafikken til stasjonene vil opphøre, men mener at det er helt feil å si at stasjonene legges ned.

– Begrepet «legge ned» er helt feil. Det kan bli en konsekvens for enkelte av disse holdeplassene hvis det viser seg at de ikke er samfunnsøkonomisk forsvarlig å utbedre forholdene, sier Ånonsen.

Han presiserer i tillegg at det er snakk om fem stasjoner, ikke seks.

Ved Svingen-stasjon på Kongsvingerbanen, Åsåker på linjen mot Spikkestad, Hunderfossen på Dovrebanen og Øyslebø på Sørlandsbanen vil det ikke bli togstans. Ved Upsete-stasjon på Bergensbanen er det bare lokaltoget som vil kunne stanse. I tillegg er ett spor stengt ved Berekvam på Flåmsbanen.

Problemet med de aktuelle stasjonene er at de har for korte plattformer i forhold til lengden på togsettene.

Informasjonsdirektør i NSB Preben Colstrup sier til Ny Tid at stasjonene ikke nedlegges permanent i denne omgang.

– Saken er den at disse plattformene kan oppgraderes. Det er fullt mulig for politikere og pressgrupper å få til en endring på dette, hvis det er markedsgrunnlag og interesse for det, sier han.