• Nå er det skikkelig gale her på Flesland! sukker SAS-ledelsen. Det går også inn på en garvet billettekspeditør som Eirik Bjørge når kunden står ansikt til ansikt og kjefter og smeller.

Både Eirik Bjørge hos SAS Braathens og Anette Nilsen i Avinors informasjonsskranke fikk riktignok et kjærkomment pusterom lørdag. Trafikken gikk som normalt. Men det har vært tøffe høstuker, ja, verre enn på flere år med alvorlige forsinkelser og utallige kanselleringer. Alt tyder på at nye vonde dager er i vente, selv om Avinor-styret lover bedre tider for de reisende.

Raseriutbrudd, gråt, bunnløs fortvilelse og anklager i lange baner har preget hverdagen for dem som skal betjene publikum. Bjørge og Nilsen hører til «frontpersonalet» som må ta støyten. De er hoggestabber når det blir sand i trafikkmaskineriet.

Mange enkeltskjebner

Av og til er det så ille at Anette Nilsen må tilkalle sin overordnede, terminal— og markedssjef Alf Sognefest, for å roe ned gemyttene.

— Vi er forferdelig lei oss når vi påfører folk ulempe, og det er mange enkeltskjebner som det virkelig er synd i, sier han til Bergens Tidende.

— Mange ganger har de reisende bare behov for å få ut frustrasjonen, sier Anette Nilsen.

— Foran billettskranken har det til tider vært aldeles kaotisk. Det har hendt at folk har stått i kø et par timer for å booke om billetten, forteller Eirik Bjørge, som med over tretti år bak skranken har opplevd det meste. Han må lete lenge i hukommelsen for å finne maken til trafikkaoset i det siste.

«Varen» ikke levert

Ingen skyter på flygelederne på Flesland. Det er ikke her hunden ligger begravet. Men ringvirkningene er fatale når det skjærer seg i Røyken og på Gardermoen.

— Dette har holdt på for lenge, og nå er det skikkelig gale. Alle disse forstyrrelsene i trafikken er vi nødt til å få slutt på. Vi har tapt mange millioner kroner allerede, sier distriktssjef i SAS Braathens, Arnt Olav Haugland.

Han opplyser at 18 prosent av billettprisen er avgift til Avinor. Av en flybillett til 2000 kroner, innkasserer Avinor med andre ord 360 kroner.

— Det er mye penger. Da må vi kunne forlange å få «varen» levert. Det har vi ikke på langt nær fått denne høsten. Tenk på alle de forretningsreisende som er blitt skadelidende.

— Er du nervøs med tanke på trafikkavviklingen oppunder julehøytiden?

— Jeg velger å stole på Avinor når styret og ledelsen lover at problemene skal bli løst innen den tid, sier Arnt Olav Haugland til BT.

Blomst til flygelederne

Også lufthavnsjefen på Flesland, Dag Jarle Aksnes, er lei seg. Nesten hele arbeidsdagen går med til å løse flokene som oppstår på grunn av uregelmessighetene.

— Dette er det tøffeste jeg har opplevd de siste årene, sier han.

— Flygelederne her går fri for kritikk?

— Absolutt, og de fortjener sannelig en blomst, for de står virkelig på.

— Men det er uansett Avinor som har forårsaket alt dette kaoset?

  • Så enkelt er det ikke. Årsaken er tredelt. For det første er det på denne årstiden alltid visse problemer med værforholdene, og for det andre har SAS Braathens - som er vår største kunde - slitt med tekniske problemer. Den tredje faktoren ligger hos Avinor selv, ettersom kontrollsentralen i Røyken ikke har fungert tilfredsstillende, sier lufthavnsjefen.
ASSISTANSE: Anette Nilsen hos Avinor har av og til vært nødt til å tilkalle hjelp for å roe ned fortvilte passasjerer. (Foto: Helge Sunde)