— Det er først og fremst leder for Bryggen Private Gårdeierforening, Kjetil Hauges dag. Det var han som tok initiativet, utarbeidet planene og sørget for pengene, sier parksjef Sissel Lerum idet Vågen Bataljon nærmer seg for å gjøre ære på stunden.

— Ja, det er en milepæl, medgir Hauge.

— Nå er biltrafikken borte for alltid etter at bilene ble trukket lenger ut mot kaien, og plassen er tatt tilbake for mange slags aktiviteter. Vi har omskapt en asfaltørken og vitalisert området. Først løftet vi av asfalten, så tok vi opp de gamle brosteinene og la dem ned igjen, forteller han.

Midtsommerdans og ball

Det har vært en dragkamp mellom bruk av stein eller tre i det nye dekket. Stiftelsen Bryggen som eier omtrent halvparten av gårdene på Bryggen, ville ha bare stein i dekket, men det ble et kompromiss mellom stein og tre.

— I samarbeidets ånd, ifølge lederen for Gårdeierforeningen. Tredekket var på plass i fjor vår. Han innrømmer at tredekket har vært litt sleipt i vinter. Det skal de se på hva de kan gjøre med.

Tre millioner har Gårdeierforeningen spyttet i for at området skulle bli slik det er i dag, og det er det verdt, mener Hauge. Det er med stor tilfredshet han mener å observere et økende folkeliv ute på Bryggen. Han nevner arrangementet «Bønder i byd'n» som et eksempel på et vellykket arrangement i fjor.

Bergen kommune har vært byggherre for prosjektet, og til gjengjeld for sin innsats skal området kunne brukes vederlagsfritt av de næringsdrivende på Bryggen.

På sikt ser Kjetil Hauge Brygge-området som en aveny som starter i Vågsbunnen ved Torget. Men han mener at det er avhengig av at Skansetunnelen kan avlaste trafikken på Bryggen. Og da tror han at det kan bli både midtsommerdans og brosteinsball ved verdenskulturminnet.

Belysning og gratis buss

— I Bergen liker vi å åpne ting! sier byråd Lisbeth Iversen inn i en noe ustabil mikrofon til det lille, men tydeligvis interesserte publikummet som har samlet seg under åpningshøytideligheten. Så tar hun den symbolske grønne saksen fra Grønn etat og klipper over snoren.

Hun forteller at det etter hvert vil komme en belysningsplan, og utover vinteren vil lysene komme på plass slik at Bryggen vil bli belyst.

Byråden forteller at trafikken og kjøremønsteret på Bryggen ikke er helt på plass enda. Det gjelder særlig vareleveringen. Men ellers legger hun til at hele prosjektet er gjennomført i tråd med reguleringsplanen for Vågen, kaiene og Bryggen. Prosjektledelse har vært Asplan Viak.

Gratisbuss

Hun forteller videre at kommunen har planer om utvide det gratis busstilbudet slik at det skal gå buss fra Bystasjonen og ut over Bryggen mot Sandviken.

— Dette er tipp topp. En kan ikke være fra Bergen uten å være fascinert av Bryggen, hevder Christian Rieber som gjennom Rieber-fondet har gitt femten benker til Brygge-området. I tillegg til søyler, bannere og en oppusset resepsjon i Bryggemuseet.

— Det er viktig å markere Bryggen som verdensarvsted, sier han.

— Nå kan bergenserne sette seg rolig ned og nyte det flotte byrommet vi har fått her.