— De som besøker Nordsteam, skulle ha startet hos oss på «Stavenes». Så kunne de ha avsluttet med «Stord» og «Oster». Da ville de ha fått et inntrykk av hvor utrolig mye som skal til for å restaurere et nedslitt skip, sier Hallstein Ese. Han er en av dem som ikke vil gi opp målet om å få «Stavenes» tilbake i fart på Sognefjorden - som dampskip.

«Stavenes» ble slept til Bergen og Nordsteam. Hun mangler maskin foreløpig. Den originale ble borte da skipet fikk motor i 1953. Nå har ildsjelene kjøpt inn en dampmaskin fra 1893 som skal monteres og drive «Stavenes» når restaureringen er ferdig.

Stavkirkecruise?

Foreløpig er båten beskyttet med bølgeblikk, koøyne mangler, dørken er nedslitt, «Stavenes» er ribbet for det meste.

— Vi har i hvert fall berget skipet fra videre forfall. Og «Stavenes» er tross alt i bedre forfatning enn «Oster» og «Stord» var da arbeidet med å restaurere dem tok til. Dessuten har vi den fordelen at vi kan søke råd i miljøene rundt de to skipene, mener Ese.

Entusiastene rundt «Stavenes» håper de kan få skipet i drift på Sognefjorden om tre år, da er skipets første eier, Fylkesbaatane (FSF), 150 år.

— Stavenes skal ikke være en museumsgjenstand, men brukes til opplevelser på verdens lengste fjord. Vi har tanker om å bruke henne til stavkirkecruise med anløp i Vik, Balestrand, Kaupanger, Undredal, Lærdal og Luster. Det vil knytte to sterke historiske tradisjoner sammen, sier en av karene om bord.

Isbryter og ferge

Det var selveste Christian Michelsen (styreformann i FSF) som i 1903 kontraherte «Stavenes» ved Bergen Mekaniske Verksteder. Skipet ble bygget med 12 millimeter tykke stålplater i forskipet og isbryterbaug. I 1904 ble den satt inn på ruten mellom Lærdal og Gudvangen. Frem til Bergensbanen ble åpnet tre år senere, fraktet «Stavenes» all post mellom Kristiania og Bergen. Utstyrt med dampmaskin kunne den bryte opp til ni tommer tykk is, men da motor ble satt inn i 1953, klarte den ikke mer enn syv tommer, fortelles det.

I 1934 ble «Stavenes» ombygd til Sogn og Fjordanes første bilferge, med plass til 7-8 biler, og det er tilbake til denne utgaven skipet skal restaureres. I 1953 ble skipet modernisert og motorisert, og gikk i forskjellige lokalruter i Sogn og Fjordane frem til 1972.

Skipsfører og astronaut

Dette året ble «Stavenes» kjøpt av en engelskmann som skulle ha den til privat bruk. Under en av tur til Norge ble «Stavenes» ført av den unge amerikanere Jeffrey A. Hoffman. Han var selvlært navigatør, og ble bøtelagt i England for å ha ført båt uten nødvendige papirer. Det hindret ikke at han senere ble astronaut, blant annet som kaptein på romfergen «Atlantis». Hoffman blir regelmessig informert om hvordan det står til med «The Old Lady».

Etter at den engelske eieren døde, fikk fotballkubben Liverpools fanklubb ansvaret for «Stavenes». Arbeidsløs ungdom skulle sysselsettes med å restaurere den. Men etter at den var ribbet for inventar, var pengene slutt. I 1991 ble skipet slept til Norge, og det langvarige arbeidet for å gjenskape «Stavenes» anno 1934 kunne ta til.

GIR IKKE OPP: Hallstein Ese er en av dem som aldri gir opp arbeidet med å få D/S "Stavenes" i drift på Sognefjorden igjen.<p/>FOTO: ARNE NILSEN.