— Jeg må innrømme at før dette samarbeidet kom i stand, så levde jeg i den villfarelse at fjordabåtene gikk til og fra by'n bare en eller to ganger i uken. Men der trodde jeg feil, gitt.

Direktør Per Langhelle i Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl står smilende midt på gulvet i stiftelsens nye ekspedisjon i Skur 7 på Bradbenken. Fra nå av skal de også markedsføre og selge billetter - ikke bare til «Statsraad Lehmkuhl», men også til fjordabåtene «Bruvik», «Oster», «Granvin» og forhåpentlig også «Midthordland» og «Stord 1» når den tid kommer.

Fjorder nærmere by'n

Det var Bergen kommune som tok initiativ til samarbeidet. Noe stiftelsen syntes var en god idé:

— Vi ligger midt i smørøyet. Resepsjonen vår ligger rett inn fra gateplan, lett tilgjengelig like ved «Beffen» og midt mellom Bryggen, Rosenkrantztårnet og Håkonshallen. Vi har alle cruiseturistene forbi her, og mange stikker innom. Dette er uten tvil rette stedet for markedsføring også av de flotte fjordabåtene våre. Og vi er ikke redd for konkurranse, for trafikk avler trafikk, smiler Langhelle fornøyd.

— Det mest positive er likevel om Bergen Reiselivslag og Bergen Guide tenner på brosjyren. Det hadde jo vært kjekt om de også reklamerte for den nære kystkulturen, fremfor Aurland og «Norway in a Nutshell» med Flåm og Nærøyfjorden. Med all respekt for Nærøyfjorden, der båtene går en halv kilometer fra land - så har jeg med «Bruvik» faktisk bare en halvmeter å gå på gjennom Kuleseidkanalen og Mostraumen. Det er viktig å markedsføre at vi faktisk har fjorder nærmere by'n enn i Aurland, påpeker «Bruvik» s eier Carl Gunnar Nesheim.

Det går på engelsk og norsk

Et av markedsføringstiltakene for den nye sammenslåingen er en brosjyre, som inneholder mye kjekk informasjon.

Blant lettleste tekster og fargerike bilder fortelles det litt om fjordabåtbyen Bergen, om hver enkelt fjordabåt og om turer for eksempel «Ut mot havet» eller Osterøy rundt. Videre serveres historien bak Den indre farleia, kart over reiseruter ut til det omfangsrike øyriket, og man lærer Nord-Europas største innlandsøy Osterøy bedre å kjenne. Også informasjon om høstens «stunt-tur» søndag 10. september er det gjort plass til i brosjyren, der minst fire fjordabåter skal samseile til Modalen.

Tidspunkt, priser og telefonnumre; alt står i den hendige, lille brosjyren - som er finansiert med tilskudd fra Hordaland fylkeskommune og trykket med både norsk og engelsk tekst side ved side.

Trenger flere passasjerer

Som det er i dag, hadde fjordabåtene ikke overlevd uten firma- og blåturer. Nå håper de passasjerantallet vil stige også på de regulære turene.

— Alle over en viss alder her i by'n har et forhold til fjordabåtene. Og nå som vi har fått både felles ekspedisjon med Statsraaden, brosjyren og den flotte logoen, laget av Sverre Mo, håper vi dette skal føre til flere passasjerer. Det er fjordabåtene vel verdt, mener Øivin Konglevoll fra Veteranskipslaget Fjordabåten.

— Det er rart med det. Folk våkner gjerne en søndagsmorgen og bestemmer seg der og da for å ta for eksempel turen Osterøy rundt med «Bruvik». Men så lar de det være, fordi de regner med at der ikke er plasser igjen når de ikke har forhåndsbestilt. Men «Bruvik» har som regel god plass, hun, smiler Nesheim.

— Det har «Granvin» og, smetter Konglevoll inn.