Regjeringen offentliggjør avvgiftssvikten i revidert nasjonalbudsjett, som presenteres i formiddag.

Etter det Bergens Tidende erfarer, anslår regjeringen avgiftssvikten i år til å bli på mellom tre og fire milliarder kroner. Statsminister Erna Solberg kommenterte den dramatiske situasjonen etter Høyres landsmøte, men uten å tallfeste det:

Solberg sier tapet er stort

- Det er mange som kjøper elbil og det er en stor avgiftssvikt. Det kommer vi til å se i revidert nasjonalbudsjett. Beløpet får dere vente og se, sa Erna Solberg til BT.

Elbil-boomen gjør at det kan rulle over 40.000 biler med elektrisk motor på norske veier før 2015. Ved utgangen av april var det registrert 29.000 elbiler. Hordaland toppet da salgsstatistikken i Norge. Ifølge Grønn Bil kjøpte hordalendingene 286 elbiler i påskemåneden, og slo dermed Oslo med 12 biler. På bunn ligger Finnmark med tre solgte elbiler.

Kan bli solgt 20.000 i år

De ferske salgstallene viser at det i 2014 kan bli solgt over 20.000 nye elbiler. Spørsmålet regjeringen stiller seg er om Norge snart når et metningspunkt, eller om salget vil øke ytterligere.

Det hefter derfor stor usikkerhet ved anslagene for tap på avgifter.

Ifølge Klimaforliket kan elbil-eiere nyte godt av en rekke fordeler frem til 2017, eller til antall elbiler har nådd 50.000. Det kan skje allerede neste år, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken.

- Det er ingen grunn til at salget av elbiler skal gå vesentlig ned de neste månedene. Det betyr at vi trolig vil nå den magiske grensen på 50.000 biler neste år. Da er det varslet en politisk gjennomgang av elbil-fordelene, sier Thorsen.

Fordelene

Elbil-eiere kan i dag nyte godt av en rekke subsidier, blant annet:

Gratis parkering på kommunale p-plasser.

Gratis passering i bomstasjoner og fritak for rushtidsavgift.

Adgang til å kjøre i kollektivfelt.

Fritak fra engangsavgift og merverdiavgift, og lav årsavgift.

Gratis lading på offentlige ladestasjoner.

Thorsen mener det er åpenbart at salget vil stupe hvis fordelene fjernes.

Reduserer utslipp

- Fjerner man avgiftsfordelen, så vil nok salget bli så godt som null. Tesla, for eksempel, ville blitt dobbelt så dyr over natten. Skal man oppnå en miljøeffekt, må subsidiene fortsette til elbilene utgjør minst ti prosent av bilparken. I dag er tallet én prosent. Selv om staten taper inntekter i form av avgifter, er det en nødvendig kostnad dersom man ønsker å få ned utslippene av klimagasser, sier Thorsen.

Flere politikere mener støtteordningene bør forlenges. Eigil Knutsen i Hordaland Ap har tidligere tatt til orde for å frede subsidiene til 2025.

- Trolig vil det ta fem til ti år før elbilandelen når ti prosent. Men det kommer helt an på avgifts-politikken, sier Thorsen.