— Det er fantastisk interessant å jobbe med Bybanen. Det er en stor teknisk og faglig utfordring, sier prosjektleder Sigmar Tveit i Fyllingen Maskin AS.

Anleggsområdet Tveit har ansvar for, har fått betegnelsen «Inndalsveien nord». Her er stasjonen begynt å ta form. 100 meter skinner er også på plass.

Snurrebilde-spesial:

Sterke meninger

70 mann er daglig i sving på byggeplassen som strekker seg fra Svaneviksveien til Fabrikkgaten.

— Det er spesielt gøy å jobbe med et prosjekt som kommer til å forandre byen og som så mange har sterke meninger om, sier anleggsleder Bjarte Næss.

Han har hørt de fleste argumentene for og imot Bybanen.

— Uansett ståsted, så tror jeg det er mange som er spente på resultatet nå, sier anleggslederen.

Les også: Baner seg frem

- Kald skulder

Siden gravingen i Inndalsveien startet i begynnelsen av januar 2008, har arbeiderne fått både slengbemerkninger og sjokolade.

— Vi har opplevd at folk langs traséen kommer og tar oss i hånden. En gang fikk vi en pose Twist. Andre gir oss bare en veldig kald skulder, forteller Næss.

Jomfrutur på Kronstad

Åttende desember 2009 skal den første vognen være på plass i Bergen. Da skal den rett til Kronstad for å testes. Her bygges nemlig også verkstedet for Bybanen.

— De første turene for Bybanen kommer til å gå på Kronstad, sier informasjonsansvarlig ved Bybanekontoret, Rune Jenssen.

— Da skal jeg selvfølgelig være der. Det gleder jeg meg til å se, sier Tveit.

Ifølge Bybanekontoret, regner man per i dag med at 35 prosent av arbeidet med Bybanen er ferdig.

Gleder du deg til Bybanen? Diskutér her!

BYBANEKONTORET (ILL)
BYBANEKONTORET (ILL)