Skyss og Concordia tok over rutetilbudet i Austrheim, Fedje, Lindås, Masfjorden, Meland og Radøy den 16. august i år. Siden har antallet misfornøyde pendlere økt.

Marie Morken, leder i Nordhordland Pendlerlag, har pendlet fra Flatøy til Bergen siden 1982. Aldri har rotet med bussene nådd slike høyder som nå.

— Her er det såpass mye som har gått galt at vi ikke kan akseptere det som barnesykdommer i en oppstartsfase, sier Morken.

Hun forteller om en strøm av tilbakemelding fra fortvilte passasjerer som kommer for sent på jobb dag etter dag. Særlig ytterst i distriktene, der bussen går sjeldnere, er det kritisk. Så kritisk at folk har begynt å kjøre bil til jobb.

— De som styrer må ta innover seg at bilen blir alternativet. Jeg vet at mange av dem som pendler til Åsane har gitt opp og begynt å kjøre, sier Morken.

Står ikke til forventningene

Pendlerlaget var involvert i prosessen da bussrutene ble lagt ut på anbud. Men Morken mener at tilstanden i dag er en helt annen enn de ble forespeilet av Skyss.

Dårlig system for kommunikasjon mellom bussene som fører til kluss i korrespondansen, sjåfører som ikke kjenner rutene og utallige eksempler på folk som står og venter på en buss som ikke kommer, fremheves som noen av hovedproblemene av Morken.

— Men vi har stor sympati for sjåførene. Det er ikke deres feil, sier Morken.

Legger seg flat

  1. september sendte Skyss ut en pressemelding om tilbudet i Nordhordland. Her forteller selskapet at de vil ta noen grep for å bedre tilbudet i regionen.

— Vi har hatt og vi har fortsatt oppstartsproblemer i Nordhordland. Dette jobber vi kontinuerlig sammen med Concordia for å bedre. Vi vet at kundene er frustrerte og har full forståelse for det. Det er bare å legge seg flat og beklage dette, sier markedssjef i Skyss, Målfrid Vik Sønstabø.

— Hva er årsaken til problemene?

— Årsakene har vært flere. Skyss har jobbet ut bedre ruter der de ikke har vært gode nok. Vi har hatt flere innstillinger på grunn av mangel på sjåfører, og dårlig kommunikasjon mellom sjåførene er noe vi jobber sammen med Concordia for å bedre. Målet er å på sikt å få flere passasjerer, og da må vi levere et forutsigbart tilbud, sier Sønstabø.

- Helt vilt!

Erna Davidsen fra Frekhaug pendler også til Bergen sentrum. For et par uker siden var busstilbudet så uholdbart at hun skrev et leserinnlegg til BT.

— Det konkrete problemet er at bussene ikke kommer. Du kan ikke stille deg på busstoppet og forvente at det kommer en buss når det skal, sier Davidsen.

Hun forteller om kaotiske tilstander og til tider proppfulle busser.

— Det har vært helt vilt, til tider. Men det virkelige tragiske er at folk har begynt å kjøre igjen, fordi de er lei av rotet. Jeg vet om flere som har tatt bilen i bruk i ren frustrasjon, sier Davidsen.

Optimist

Bussen, eller fraværet av den, er det store samtaleemnet på bussen til og fra Nordhordland for tiden, ifølge Morken.

— Skjer det én gang at bussen uteblir, blir det en morsom historie. Skjer det hver dag er det bare tragisk, sier Morken.

— Regner du med det kommer en buss når du skal hjem i dag?

— Ja, jeg tror det, sier Morken.

Pause.

— Jeg er optimist, så får jeg heller erfare noe annet.

Har du erfaringer med busstilbudet? Legg gjerne igjen en kommentar.