Det skyldes i hovedsak uerfarne båtfolk med for mange penger og lite kunnskap, mener Anne Enger Lahnstein, generalsekretær i Redningsselskapet.

Lahnstein forteller til BT at økningen i folks velferd har resultert i stadig større fritidsbåter.

— Det er et stort ansvar å ha stor båt. Det er påfallende og ikke holdbart at mange har en «kjøp og kjør»-holdning, sier Lahnstein, som mener det bør komme strengere restriksjoner på båtførerbevis, sertifisering og fart.

Redningsselskapet sin oppfatning av at det er flere uvettige båtførere på sjøen nå enn før, blir bekreftet av redningsleder Eric Willassen ved Hovedredningssentralen på Sola. Han sier at de har registrert til sammen 1413 hendelser i Sør-Norge til nå i år. En økning på syv prosent sammenliknet med samme tid i fjor.

— I fjor opplevde vi også en ganske kraftig oppgang. At det øker igjen, er ikke bra, sier Willassen til BT.

— Hva kommer økningen av?

— Mye av grunnen er at folk er mer aktive på sjøen. Båtførere er ikke observante, eller de har ikke satt seg inn i sjøvettreglene, svarer redningslederen.

Anne Enger Lahnstein forteller at også Redningsselskapet fører statistikk over hvor ofte de rykker ut. De har spesielt merket en økning i forhold til fritidsflåten.

— At noen har større båter enn de er skikket for, og dermed havner i vansker, ødelegger for det flertallet som ønsker trivsel og trygghet på sjøen, sier den tidligere Sp-lederen.