MARIT HOLMmarit.holm@bt.no Det hevder den trønderske godtegiganten, som nå stevner den bergenske snopspesialisten for retten. Onsdag må dommeren ta stilling til om den nye Crisp-varianten til Minde Sjokolade er så lik Nidars Crispo at både salg og markedsføring av den nye sjokoladen må opphøre. Varemerke Men beklageligvis for noen, må vi vel tro, skal ikke juristene smake seg frem til en konklusjon. Her handler det om varenavn og varemerke, og ikke hvilken av sjokoladene som knaser best. Når det er sagt, så smaker faktisk sjokoladene ganske likt — selv om den ene er med riscrisp og den andre er med hvetecrisp.- Vi vil be om at det nedlegges forbud mot salg av sjokoladen under navnet Crisp, sier Nidars prosessfullmektig, advokat Peter Nitter, til Bergens Tidende.- Men når den ene sjokoladen er i pose, og den andre er i plate, er det vel ikke så vanskelig å se forskjell?- Det avgjørende her er navnet på varemerket. Ikke hvilket format det finnes i. Hva hvis Nidar skulle ønske å lage en posevariant av Crispo-sjokoladen? Hvordan tror du det ville gå? Gammel traver blir utfordret Advokat Peter Nitter viser til at Crispo-varemerket ble registrert i 1943, og at den knasende populære sjokoladeplaten har vært i handelen i 25-30 år.Mindes sprø nykommer ble lansert først i januar i år. Sjokoladen blir tungt markedsført. Daglig leder i Brynhild Salg, Ketil Normannseth, vil ikke si hvor mye den selger. Men han opplyser at de er "fornøyd med utviklingen".Minde Sjokolades prosessfullmektig, advokat Ida Gjessing, ønsker ikke å si annet enn at Mindre bestrider kravet fra Nidar.Minde Sjokolade er stevnet for brudd på både varemerke- og markedsføringsloven. Vinner Nidar frem med sitt syn i retten i morgen, risikerer også smågodtspesialisten på Minde å få et fett erstatningssøksmål på nakken.