Det er ingen enkel jobb for bostyrer i det konkursrammede Nordisk språkteknologi (NST) Arne Laastad å selge det heleide datterselskapet Nordisk Call Center i Oslo.

Datterselskapet var betalingsmiddelet til Bolar Gruppen da det selskapet kjøpte en tredjedel av aksjene i fjor høst. Call-senteret var da verdsatt til 17 millioner kroner.

Call-senteret selger annonser og gir ut tre blader. Det holder til i Bolar Gruppens lokaler i Oslo.

Fra overskudd til krise

På sensommeren i år begynte plutselig call-senteret å tape penger, etter et driftsresultat på over tre millioner kroner første halvår. Selskapet fikk betalingsproblemer, og betalte ikke husleien for oktober. Bolar Gruppen har derfor varslet utkastelse av selskapet.

1. desember i år har fratrådte både selskapets daglige leder Terje Kjenstad og styreleder Jan-Henrik Døhlen.

Kjenstad er tidligere administrerende direktør i Bolar Gruppen.

Kontakt med interessenter

Samtidig som dette skjer, skal altså bostyrer Laastad forsøke å få solgt selskapet til høyest mulig pris.

— Vi håper på ny ledelse i morgen, sier Laastad til BT mandag.

28. november hadde han møte med fem interessenter i Oslo. Ingen av disse har hittil lagt inn bud, men boet har fortsatt kontakt med dem.

Bolar Gruppen har tidligere sagt til BT at det er interessert i å overta call-senteret, men antydet at en pris på én million kroner er for dyrt.

SKAL SELGE: Bostyrer Arne Laastad har ennå ikke fått inn bud på call-senteret til Nordisk Språkteknologi.<p/> ARKIVFOTO: TOR HØVIK