I tillegg fryses billettprisene på de billigste billettene for tredje år på rad.

— Vi regner med denne storsatsingen fører til at enda flere reiser med buss. De årene prisen har ligget fast har antall passasjerer økt, sier byråd for miljø og byutvikling Lisbeth Iversen.

Det trengs, for køene av privatbiler inn og ut av Bergen sentrum har vokst faretruende de siste årene.

Kollektivsatsing

Når finansbyråd Hans Edvard Seim mandag legger frem budsjettet for Bergen, ligger det en solid kollektivpakke og venter på bergenserne.

— Vi foreslår å bruke 40 millioner kroner mer på kollektivtrafikken til neste år, forteller en fornøyd Iversen. Det er nær en dobling i forhold til årets bevilgninger.

  • Ingen skal betale for mer enn kryssing av fem takstsoner. De dyreste enkeltbillettene, som nå koster 81 kroner, får en pris på 46 kroner.

*Takstene for de billigste billettene fryses for tredje år på rad. Hadde prisen fulgt normal prisstigning måtte du betalt 27 kroner for en enkeltbillett neste år. Nå slipper du unna med 23 kroner.

  • Ordningen med gratisbuss i sentrum utvides. Nå vil du også kunne reise gratis med buss på Bryggen.
  • Kommunen investerer 10 millioner kroner i et elektronisk billetteringssystem. Når det tas i bruk i 2008, vil det korte reisetiden vesentlig.

Mangler detaljer

Ennå er ikke alle brikkene falt på plass. Derfor kan ikke byråden fortelle nøyaktig hva bussbilletten vil koste.

— Vi håper vi nå kan redusere antall takster til to. Det betyr at reiser inntil to takstsoner skal holde minstetakst, mens reiser over tre-fire og fem soner skal koste 35 kroner. Men her må jeg ta noe forbehold. Prisene for dyreste billettene kan bli justert.

Kommunen overtok ansvaret for kollektivtrafikken fra fylkeskommunen i 2004. Det forsøket har kostet fattige Bergen kommune dyrt. I 2007 kommer kommunen til å bruke over 80 millioner kroner til å drifte kollektivtrafikken. Staten dekker bare 25 millioner kroner.

Billigere buss virker

I 2004 overtok Bergen kommune ansvaret for kollektivtrafikken fra fylkeskommunen. De ti årene forut hadde vært en sammenhengende katastrofe for kollektivtrafikken. Prisen økte med mer en 50 prosent, og passasjerene rømte bussene. Gaia alene mistet fire millioner passasjerer, og det til tross fra at innbyggertallet økte kraftig.

Nå har utviklingen snudd. I 2004 økte antall reisende med to prosent, året etter med 1,5 og i år kan det ende med en passasjervekst på drøyt to prosent.

— For første gang på mange år øker busselskapenes andel av den samlede persontrafikken i Bergen, sier Iversen.

Hun lover enda billigere billetter i årene som kommer dersom kommunen får beholde ansvaret for kollektivtrafikken.

— I løpet av 2008 skal vi ha innført en takst i hele Bergen. Det blir viktig når vi sommeren 2009 åpner Bybanen, sier Iversen.

MILLIONSATSING: Byrådet kommer til å bruke over 80 millioner kroner på kollektivtrafikken neste år. Satsingen de siste tre årene har økt tallet på reisende.