Vitneutsagn, vrakrester og ferdskriver viser at flyets spoilere ikke felte seg ut etter landing, mener Havarikommisjonen.

Spoilerne brukes til å bremse med. På tross av at spoilerne ikke felte seg ut, avbrøt ikke pilotene landingen, fordi de ikke mente det ville være forsvarlig, heter det i en pressemeldingen fra Havarikommisjonen.

I stedet forsøkte flygerne å stoppe flyet ved å skrense til venstre. Kommisjonen konkluderte med at flyets hjul ikke punkterte.

Pilotene på flyet som havarerte på Stord hevder det var teknisk svikt som førte til at spoilerne ikke felte seg ut under landing, ifølge Havarikommisjonen.

Forsøkte å aktivere spoilerne

– I samtaler pilotene har gitt, har de forklart uavhengig av hverandre, at de gjentatte ganger hadde forsøkt å aktivere spoilerne, men uten resultat, sier konstituert direktør i Statens havarikommisjon for transport, Grete Myhre, til NTB.

Havarikommisjonen vil i løpet av de nærmeste dagene og ukene prøve å få verifisert pilotenes forklaring på hvorfor den påkrevde bremseeffekten uteble da Atlantic Airways-flyet skulle lande på Stord Lufthavn 10. oktober. Resultatet var at flyet gikk ut av rullebanen og ned en skrent, før det tok fyr.

– Vi håper å få pilotenes forklaring bekreftet på taleregistratoren som er til undersøkelse i Florida, på ferdskriveren eller fra videre undersøkelser av de utbrente spoilerne, sier Myhre.

Aktiveres manuelt

Pilotene har ifølge Havarikommisjonen forklart at spoilerne, som er viktige for å oppnå god bremseeffekt, ikke lot seg felle ut.

Vitneutsagn, vrakrester og ferdskriver viser at spoilerne aldri trådte i funksjon.

Slike spoilere aktiveres vanligvis manuelt av pilotene, opplyser Havarikommisjonen. Det skal normalt være indikatorlys som viser at spoilernes to uavhengige system fungerer. Men i dette tilfellet kom ikke lysene på som forventet.

Vanndamp under hjulene

Fire mennesker omkom, mens tolv kom seg ut i tide i flyulykken på Stord tirsdag i forrige uke.

Kombinasjonen av gjenværende løft fra vingene og lett fuktig rullebane førte til at det dannet seg vanndamp under hovedhjulene. Det førte til at den påkrevde bremseeffekten uteble.

Besetningen fant det ikke forsvarlig å avbryte landingen, og i et siste forsøk på å stoppe, la de flyet inn i skrens mot venstre, ifølge kommisjonen.

Her er hele pressemeldingen fra Havarikommisjonen:

«Vitneutsagn, vrakrester og ferdskriver viser at flyets spoilere ikke felte seg ut etter landing. Spoilere har som funksjon å redusere løftet fra vingene, noe som er viktig for å oppnå god bremseeffekt. Spoilere på denne flytypen aktiveres, som standard, manuelt av pilotene. Indikatorlys skal normalt vise at spoilernes to uavhengige systemer fungerer. I dette tilfellet kom ikke lysene på som forventet. Gjenværende løft fra vingene i kombinasjon med lett fuktig rullebane medførte at det dannet seg vanndamp under hovedhjulene, og påkrevd bremseeffekt uteble.

Besetningen fant det ikke forsvarlig å avbryte landingen, og i et siste forsøk på å stoppe, la de flyet inn i en skrens mot venstre. Landing ble utført i rullebaneretning 330°. Det var oppgitt vind 120° 6 knop, temperatur 10 °C, lufttrykk 1021 hPa. Kommunikasjonen med lufttrafikktjenesten var normal. Foreløpige undersøkelser av settingspunkt, landingshastighet, landingsvekt, flapsposisjon og utfelling av luftbrems (airbrake) har ikke vist noe unormalt. Det er ikke tegn til punktering på noen av hjulene. Havarikommisjonens videre undersøkelser vil blant annet bestå i ytterligere forsøk på avlesning av ferdskriver og taleregistrator.

Samtaler med flere vitner og gjennomgang av flyets tekniske dokumentasjon samt operative prosedyrer vil bli gjennomført. Disse undersøkelser vil være tidkrevende. Havarikommisjonen ber om forståelse for at man nå trenger arbeidsro en periode, og henstiller media om å avstå fra å stille oppfølgende spørsmål.»

HÅKON MOSVOLD LARSEN