Are Hovland Nielsen (29) er ferdig utdannet industridesigner fra Arkitektur— og designhøgskolen i Oslo. Askøyværingen har mastergrad i interaksjonsdesign og jobber med å gjøre dataspill mer tilgjengelig for folk.

Kjært hverdagsobjekt

— Ideen er at man skal se spillet og se kontrollen og så skjønne intuitivt hva man skal gjøre. På samme måte som når man ser en stol, forstår man at man kan sitte på den, forklarer designeren.

— Playstation og Nintendo har knapper til høyre og venstre og så må man se i bruksanvisningen hvordan de skal brukes. Fokuset mitt har vært å skape en god kobling mellom et kjent og kjært hverdagsobjekt og et dataspill, sier Hovland Nielsen.

Han tror det kan være med til å senke terskelen for mange til å prøve seg på dataspill.

Fluesmekker, pute og fat

Hovland Nielsen er nå plukket ut som en av tre stykker fra høgskolen som får stille ut på Norsk Design og Arkitetktursenter (DOGA) i Oslo. Der stiller han ut tre prototyper som han laget i forbindelse med masteroppgaven. En fluesmekker, en pute og et fat.

— Hver av dem har ulike spill de kontrollerer, forteller han.

Fatet kontrollerer en lasterampe som man skal fange kasser med. Kassene faller ned fra himmelen og skal stables oppå hverandre.

— Man styrer lasterampen ved å tippe fatet fra side til side. Vinkelen på fatet samsvarer med vinkelen på skjermen.

Trend

Dataspillene har han testet ut på både på venner og kjente.

— Det har vært utrolig givende å jobbe med. Folk liker best fluesmekkeren. Den styrer en såpeboble som man skal få helskinnet gjennom en hule med istapper ved å vifte med den.

Han tror det vil bli stadig mer vanlig å få slike nye typer kontroller til dataspill.

— Jeg tror absoultt det er en trend. Nintendo kommer med spillkonsoll og kontroller som baserer mye av interaksjonen på gestikulering. Man spiller bordtennis ved å slå i løse luften, for eksempel.

Utstillingen varer til 22. september og er i regi av Norsk Form og Norsk designråd.