Bt.no står bak kunde Ingrid Åldstedt på Vinmonopolet i Valkendorfsgate i Bergen.

Idet hun betaler for varene med kortet sitt, kan bt.no se koden hun taster. Det er speilet som henger over kassen, som skal hindre tyverier i lokalet, som røper koden.

— Jeg har ikke tenkt over dette før, men det er jo en ulempe at koden blir synlig for kunden bak, sier Åldstedt.

Ny problemstilling

Mange av landets selvbetjente vinmonopol har en speilløsning som i Valkendorfsgate.Det har de hatt i mange år.

Distrikssjef i Vinmonopolet, Roy Skjelvik, sier han aldri har vært borti problemstillingen med speilene før.

— Vi har aldri blitt konfrontert med utfordringer knyttet til disse speilene. Vi har ikke fått tilbakemeldinger fra kunder når det gjelder dette med pinkoden, men vi bør ta en runde for å se hvordan vi skal gjøre dette fra nå av, sier Skjelvik.

Problemer med svinn

Han sier speilene er montert for at de ansatte skal se ned i vognene til kundene slik at de ikke forsvinner gjennom kassen med varer de ikke har betalt for.

Vi har dessverre problemer med en del svinn, og speilene hjelper mot dette. Distrikssjef i Vinmonopolet, Roy Skjelvik

— Vi har dessverre problemer med en del svinn, og speilene hjelper mot dette, sier distrikssjefen.

Kortsvindel stor business

I 2011 tapte norske banker 126 millioner kroner i forbindelse med kortmisbruk.

En vanlig kortsvindelmetode er skimming. Det foregår vanligvis i minibanker ved at svindlerne fester en liten kortleser som kopierer kortinformasjonen over kortleseren i minibanken.

Pinkoden får de tak i ved å montere et kamera over tastaturet i minibanken for å filme inntastingen av pin-koden. På Vinmonopolet blir dette kameraet overflødig.

Tips om liknende saker? Send MMS/SMS til 2211, eller skriv e-post

ULEMPE: Kunde ved Vinmonopolet, Ingrid Åldstedt, synes det er en ulempe at kundene bak henne kan se koden hun taster.
SOLRUN DREGELID