— Det var som å miste følelsen i hele kroppen da de oppga prisen, sier Ingrid Fulton.

Tirsdag i forrige uke leverte hun bilen sin, en Citroën C3 2002, til EU-kontroll hos SnapDrive ved Bystasjonen. Hun var sent ute, men hadde fått utsettelse på fristen.

Senere samme dagen ringte hun til verkstedet for å etterlyse bilen.

Kaputt tannstang

— De sa «dette blir dyrt for deg». Prisen på nesten 27.000 kroner kom som et sjokk, sier Fulton.

Forklaringen fra verkstedets side var en tannstang som måtte skiftes, et hull i eksospotten og flere småfeil. Tannstangen alene kostet 18.000 kroner, samt nesten 4000 i arbeidspenger.

Men Fulton ble betenkt. Da hun kjøpte bilen ett år tidligere, hadde hun fått en autorisert tilstandsrapport som sa at den var i god stand.

— Så jeg gikk til Eidsvåg Auto, som egentlig ikke hadde tid til å ta imot meg på så kort varsel. Men de viste stor forståelse da jeg forklarte situasjonen, og resultatet ble jo et helt annet hos dem, sier Fulton.

Følte seg presset

Verkstedet på Eidsvåg kom nemlig til at den kostbare tannstangen ikke måtte skiftes, men at den bare var litt løs og måtte festes.

De fant heller ikke noe hull i eksospotten, bare litt rust på et deksel.

Dermed kom regningen fra Eidsvåg Auto på 2322 kroner totalt. En besparelse på vel 90 prosent for Fulton.

— Du kan vel si at SnapDrive har mistet en kunde, og Eidsvåg Auto har fått en ny, sier en fornøyd Ingrid Fulton.

Hun opplevde det også som at verkstedet brukte den korte fristen til å presse frem en rask avgjørelse.

— «Biltilsynet tar skiltene dine om en uke», sa verkstedet. Det følte jeg som et press, sier Fulton.

Da hun sa til SnapDrive at hun ikke hadde råd til å betale 27.000 kroner, foreslo de en avbetalingsavtale over fire måneder.

— Jeg skulle nok klart det, men det var aldri aktuelt for meg å gå inn på noe sånt. Det angrer jeg ikke på i dag, sier hun.

- Vi må alltid bruke skjønn

SnapDrive beklager at kunden er misfornøyd, men sier prisforskjeller er helt normalt.

— Her har nok konkurrenten gjort en annen vurdering enn oss, men vi må alltid bruke skjønn ved EU-kontroller. Går du til fem ulike verksteder, får du fem ulike priser, sier administrerende direktør i SnapDrive, Torhild Barlaup.

Hun sier det ikke finnes enkle svart-hvitt-svar, og at hennes folk vurderte det dit hen at tannstangen på Fultons bil måtte skiftes.

— Mener du at det andre verkstedet tar feil?

— Vi vet ikke om det andre verkstedet har gjort er en gal vurdering. Men kunden kan jo oppleve at tannstangen vil ryke på et senere tidspunkt, sier Barlaup.

— En prisforskjell på 90 prosent er mye penger?

— Ja, det er det. Men her handler det altså primært om ulike vurderinger, ikke om ulike priser.

Etterlyser Biltilsynet

Barlaup mener Biltilsynet burde vært brakt inn i saken.

— Hvis kunden ønsker det, kan Biltilsynet komme inn og holde de ulike verkstedenes vurderinger opp mot hverandre, som en uhildet klageinstans. Vi er i en umulig situasjon hvis kunden ikke vil gå tilbake og gjøre dette, sier Barlaup.

Men Ingrid Fulton har ingen planer om å gå til Biltilsynet med saken.

— Jeg er bare glad for at dette er ute av verden nå, jeg stoler helt og fullt på Eidsvåg Auto, sier hun.

Eieren av Eidsvåg Auto, Svein Gunnar Raknes, ønsker ikke å gå inn på de vurderingene SnapDrive har gjort, men sier seg enig i at saken er spesiell.

— Det er en liten feil, men den ble jo veldig dyr for kunden, sier han.

— Skal ikke kundene kunne stole på de vurderingene bilverkstedene gjør?

— Det er jo dette vi er her for, at kunden skal kunne levere inn bilen og få vite akkurat hva som er galt og hva det vil koste å fikse det, sier Raknes.

Ørjan Deisz