ØYULF HJERTENES

Togene sto stille da de ansatte ved Bergensbanen i går la ned arbeidet i protest mot det de mener er en privatisering som går på sikkerheten løs. Men streiken var til ingen nytte.

Mens Svein Bæra og kollegaene delte ut løpesedler på jernbanestasjonen, vedtok Stortinget nemlig å privatisere deler av jernbaneverkets drifts— og vedlikeholdsoppgaver.

Det betyr at rundt 1000 ansatte som jobber med skinnegang og strømforsyning i jernbaneverket mister jobben innen 2010.

- Rart

Langs Bergensbanen må trolig 132 gå. 92 av disse arbeider mellom Finse og Bergen, og 40 jobber i Hallingdalen, ifølge Svein Bæra. Han er leder for Elektropersonalets forening langs Bergensbanen.

— Vi er åpen for en gradvis nedbemanning, men nå går det for fort. Om du sparkes i år eller neste år, så sparkes du likevel, sier Bæra.

Samferdselsminister Torild Skogsholm vil ivareta sikkerheten ved å unnlate å legge telefon og radio og signaler ut på anbud.

Svein Bæra synes det er merkelig at skinnegang og kontaktnettet for strøm skal være noe mindre viktig for sikkerheten.

— Det virker rart på oss at alt er greit med sikkerheten så lenge lyset er grønt og telefonen virker, påpeker han.

Valgkampsak

Kjetil Nesthus, sekretær i Banepersonalets forening ved Bergensbanen, håper delprivatiseringen nå kan bli en valgkampsak.

Han mener statsråden «har blitt så privatiseringskåt at hele vettet er borte».

— Den eneste måten å få gjort noe med dette på er å bytte ut regjeringen. Bare en ny regjering kan snu prosessen, sier Nesthus.

Streiken førte i går til at 250 tog fra NSB og Flytoget sto stille i tre timer. Stortingsrepresentant Kenneth Svendsen (Frp) mener Norsk Jernbaneforbund, som organiserer de ansatte ved jernbanen, bruker passasjerene i en politisk kamp.

- Bedre for passasjerene

Det var med støtte fra Frp at regjeringen fikk gjennom forslaget om å privatisere deler av jernbanedriften. Ap, SV og Sp stemte imot.

I Sverige ble drift og vedlikehold satt ut på anbud for to år siden. Det har svenskene spart 15-20 prosent på, uten at sikkerhet eller punktlighet har blitt noe dårligere.

Kjetil Nesthus, sekretær i Banepersonalets forening ved Bergensbanen