Kundesenter
Kundesenter

Sparekniven rammer fødende

Storken, Kvinneklinikkens flaggskip, står i fare for å bli nedlagt som følge av Helse Bergens dårlige økonomi. Jordmødre reagerer sterkt.

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Får du ikke sett videoen? Klikk her.

Sammenslåing av de to fødeavdelingene Storken og Føden til en stor avdeling med åtte fødestuer er blant tiltakene som lanseres for å kutte driftskostnadene. Dårligere bemanning og dermed mindre tid til å ta seg av de fødende, blir noen av konsekvensene.

Styret i Helse Bergen skal ta stilling til forslaget fredag.

Trygghet er viktigst
Eva-Linn Lillebø er glad hun allerede har født. Halv tolv onsdag kveld kom hennes barn nummer to til verden, en liten plugg som ennå ikke har fått navn.

- Å føle seg ivaretatt og vite at man er i trygge hender er det aller viktigste under en fødsel, sier den nybakte moren.

- Det er alltid noe du lurer på, og da er det godt å vite at det er en jordmor i nærheten som du kan spørre. Jeg ville ikke likt å føde under forhold der det var vanskelig å få kontakt med fagpersonale, sier hun.

Dårligere tilbud
- Vi trodde lenge at KK skulle spares for de mest drastiske sparetiltakene. Men forslaget som nå foreligger, og som vi først ble kjent med onsdag, er dramatisk og urovekkende. Dette vil bety et atskillig dårligere tilbud til gravide og fødende i Bergen, sier foretakstillitsvalgt for jordmødrene på KK, Lene Alfstad Haugen.

Forslaget som skal styrebehandles, går ut på at Kvinneklinikken må kutte kostnadene med ni millioner kroner i år.

Dermed kommer man langt under fjorårets budsjett. Bare personalkostnadene er foreslått kuttet med 5,5 millioner kroner, noe som tilsvarer 22 årsverk ved fødeseksjonen.

Tomme fødestuer
Fødende kvinner vil merke det på mange måter:

Nyoppussede fødestuer blir stående tomme, mens fødslene blir konsentrert på en stor fødeavdeling. Storken, som har vært i drift siden 1995, og som var et populært tilbud til friske kvinner med ukompliserte fødsler der mor, far og barn kunne få ro til å være sammen, blir en saga blott.

Nå må fødende kvinner være forberedt på å tilbringe første fase av fødselen i et venterom sammen med andre før de får komme inn på en fødestue. Far eller annen ledsager kan ikke være til stede.

Kø til fødestuer
I gjennomsnitt er det 14 fødsler i døgnet på KK. Disse skal fordeles på åtte fødestuer.

- Det betyr at når det er travelt, og det er det som oftest, må pasientene ut av fødestuene med en gang de har født og plasseres på et fellesrom med mange andre kvinner i samme situasjon. Heller ikke der vil fedre få adgang, sier Alfstad Haugen.

Minst like ille mener Alfstad Haugen det er at jordmødre som oftest vil måtte stå alene i en fødsel.

- Det blir færre jordmødre på vakt. Det er bekymringsfullt med tanke på beredskapen hvis noe uforutsett skulle skje. Omkring 40 prosent av fødslene krever intensiv og kontinuerlig overvåking. Jordmødrene som er på vakt på prioritere disse. Friske fødende vil i større grad enn nå måtte klare seg selv, spesielt i tiden før fødselen er i sluttfasen, sier hun.

Spareforslaget innebærer også at det kuttes på bemanning når det gjelder barnepleiere.

- I praksis betyr det at en barnepleier må ta seg av flere nyfødte enn før på en gang. Det sier seg selv at da blir man stående mye alene, og at det kan bli vanskelig å håndtere akuttsituasjoner, sier barnepleier Irene Hopsdal.

- Bekymret
Eva Vassdal, styremedlem i Organisasjonen Liv Laga, en landsomfattende interesseorganisasjon for gravide og barselkvinner, sier at hun er bekymret for konsekvensene av det som nå skjer i Bergen.

- Dette er et klart tilbakeskritt i fødselsomsorgen, og i strid med de fødendes rettigheter. Vi forventer at Helse Bergen tar ansvar i denne saken og setter brukernes behov foran økonomiske interesser. Det vil si at tilbudet må opprettholdes som det nå er, og heller styrkes enn svekkes, sier hun.

Hva synes du om at Storken kan bli lagt ned? Si din mening i feltet under!

Del på e-mail Del på e-mail Del på Facebook Del på Nettby Del på andre nettsteder

Siste Kommentarer

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Det går en grense et sted, jeg vil ikke føde på f...Les mer

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Kor er jordmødrene? Kvifor ikkje starte opp med å ...Les mer

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Dette er fanen meg helt latterlig... å kutte ned p...Les mer
Kundesenter

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

lapen 30. jan, 09:09
INNSPARINGER I HELSEVESENET

Telefonen ringte hos Olsen.
- God dag, det er Marie Olsen.
- Hei, jeg ringer fra Haukeland . Din mann Petter Olsen var hos oss i går for å ta blodprøver...
- Ja, hvordan det?
- Vi har dessverre hatt et lite arbeidsuhell. Vi hadde også en annen Petter Olsen hos oss i går som tok blodprøver. Beklageligvis er begges personnummer uleselig på prøvene. Sikkert et printerproblem...
- Må han komme tilbake for nye prøver da?
- Dessverre, med de nye kostnadskuttene i helsevesenet, kan vi bare foreta blodprøver en gang i kvartalet, pr person.
- Ja vel...
- Derfor må jeg dessverre meddele noen dårlige nyheter. Din mann har enten HIV eller Alzheimers.
- Men det er jo skrekkelig! Hva skal vi gjøre nå da?
- Vi anbefaler at du tar din mann med til sentrum og forlater ham der. Finner han veien hjem av seg selv, så ikke ha sex med ham!!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Maritha 30. jan, 09:29
Når jeg leste dette er jeg gla jeg har fått de barna jeg skal ha, og ikke skal føde mer.
Å være førstegangs fødende, bli plassert på et rom med andre fødende kvinner uten sin ledsager til stede?
Hva er dette for et forslag da!
Jeg har født 2 av mine barn på Storken, super plass å føde på.
Må da være andre ting man kan spare inn på, enn å la kvinner føde på gangen å sette små ufødte liv i en risiko sone fordi man ikke har nok folk til å være der i en situsjon der ting kan bli hektiske.
Min første fødsel endte opp med vakum forløselse, hvorpå mini måtte ha oksygen tilførsel osv når dem endelig fikk han ut.
Men jeg følte meg trygg, fordi det plutselig var MANGE jordmødre rundt meg som hjalp både meg og min lille når han endelig kom til verden.

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Gravid 30. jan, 09:36
NEI, NEI NEI! Eg får lyst til å grine. Men eg vel å tru at dette er worst case scenario, og at det aldri blir noko av. Har fått begge mine barn på Storken, og syns ærleg talt at det dei tilbydde var eit minimum av kva vi må forvente når vi set barn til verda. Ingen lege, kun jordmor, ingen form for medisinering, og heim etter kort tid. Far måtte betale overnatting og mat fullt ut. Eg forventar minst like god oppfølgjing neste gang. Viss ikkje vi får det, blir det rush på Voss sjukehus!

RE: Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Neri 30. jan, 13:13
Siden far ikke var pasient saa var det vel ganske naturlig at han maatte betale...

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Sinna kvinne! 30. jan, 09:46
Ja her er det virkelig snakk om at kvinner skal føle seg trygge under fødsel gitt..!! Pokker heller! Hvorfor skal man kutte ned på helseforetakene? Hvor er logikken? Jada, ære være helse norge!!!!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Morten 30. jan, 08:37
Dette er bare noe ledelsen påKK gjør for å sette alt på spissen.

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

ULV'en 30. jan, 07:56
Regjeringen burde skamme seg!

Og medløperne deres likeså!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

ki 30. jan, 08:11
da jeg leste dette ble jeg rett og slett forbannet Jeg fødte på storken i juli i fjor og da var det travelt, jordmor hadde så vidt tid til meg, hun kom inn når min mann løp ut i gangen og skrek etter henne, ellers var vi alene frem til sluttfasen, de hadde ikke tid til å stelle jenten min, ikke tid til å følge oss opp på føden. De løp bare mellom rom til rom. Hva skjer neste sommer da hvis de er enda ferre på jobb og like mange fødene som det var sommeren 2008. Vi kan jo risikere og sitte på ett vente rom med flere fødene og ende opp med å måtte hjelpe hverandre fordi jordmødrene ikke har tid til oss.

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Peter 30. jan, 08:27
Det får være grenser. Jeg hadde personlig laget et leven om min kone måtte være uten meg de første timene før fødselen. Og det hadde nok hun også om mulig. Vår første ble født på storken, men pga komplikasjoner ble jeg sendt hjem etter en halv time. tenk deg det med ditt første barn. Noe mindre tilbud enn det som er der nå ville være katastrofe. Da blir det protester!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Gravid 30. jan, 11:07
Dette var tragisk lesning. Jeg venter mitt fjerde barn og hadde gledet meg til å føde på storken til sommeren, og så ligge på barselloftet etterpå med min kjære. Ble flyttet fra storken til føden sist fødsel pga forhøyet temperatur, så derfor håpet jeg å få prøve igjen denne gangen. Nå vurderer jeg faktisk hjemmefødsel. Blir ikke aktuelt for meg å ligge på venterom med flere fødende i første fase av fødselen, da vil man helst være alene med far og hjelpere. Far til mitt barn skal forøvrig bli far for første gang. Derfor vil jeg gjerne at han skal få være med hele veien fra A til Å, da dette er helt nytt for ham.
Nei dette var nedtur å lese, håper virkelig ikke disse kuttene blir gjenomført!!! Finnes det underskriftskampanjer så skriver jeg gjerne under???

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Lazarus 30. jan, 11:13
Jeg er ikke sikker på om slike ordninger er i samsvar med kravene i
Helsepersonelloven:
"Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til faglig
forsvarlighet og omsorgsfull hjelp som kan forventes ut fra
helsepersonellets kvalifikasjoner, arbeidets karakter og situasjonen for
øvrig." (§4.1)

Kapittel 3 er heller ikke uten interesse i denne sammenheng,
§16.1:
Virksomhet som yter helsehjelp, skal organiseres slik at helsepersonellet blir i stand til å overholde sine lovpålagte plikter.

§17: (og det er nå dette helsepersonell gjør og blir igjen ignorert)
Helsepersonell skal av eget tiltak gi tilsynsmyndighetene informasjon om forhold som kan medføre fare for pasienters sikkerhet.

Ved at helsepersonell nå gir klar beskjed ihht. §17 kan ikke styret her gjemme seg bak at de ikke visste om konsekvensene og kan således tiltales etter brudd på §16.1 dersom dødfødsler eller kvinner dør/blir skadet som følge av mangel på personell eller dårlig organisering som følge av "effektiviseringen".

Det er verdt å merke seg at styret består av personer som i seg selv kan tiltales og ikke bare foretaket i en helhet noe som medfører en mulighet for personlig straff for hver enkelt av medlemmene i styret.

Først og fremst er det forferdelig trist og redusere kvinnen, mannen og
barna til utelukkende et medisinsk fenomen som kan behandles etter
standardiserte retningslinjer og er gode så lenge de ikke medfører økt
antall dødsfall. Dette er en minimumsetikk som ikke er helsepersonell
verdig.

-Lazarus

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Neri 30. jan, 13:06
Jeg har aldri hatt "gleden" av fode i Norge, men jeg maa si meg enig i at dette blir litt for mye klaging. Det er trist aa miste et saa godt tilbud som storken, men kvinner maa endre sitt syn paa hva en vellykket fodsel er. Jeg har to barn fodt i Calgary, Canada (kan likestilles med Norge paa mange nivaa) og ingen av gangene hadde jeg privat rom etterpaa, under fodsel hadde jeg ikke tilbud om fodekar og jeg hadde ikke jordmor. Det er noe du maa betale ut av egen lomme for aa ha. Kommer du for tidlig inn blir du sendt hjem, vil du ikke det maa du vente paa foderom til du er 6-8 cm. Med min forste datter laa jeg alene paa overvaakningsrom med kraftige rier. Skummelt, men saann er det av og til. Man trenger ikke nye gardiner og en sofa til far for aa ha en god fodsel. Det jeg er uenig i er at ikke far eller annen stotteperson faar komme inn. Hvordan kan det paavirke budsjettet?!?

RE: Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Mann, 32 03. feb, 19:48
Her skjønner jeg ikke logikken din; fordi de har det helt gale andre steder så skal vi liksom ned på det nivået? I USA har de fire uker mammaperm ved fødsel. Uten penger. Med din logikk er dette idealet vi skal stebe etter?

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

klm 30. jan, 12:24
Pengene som bevilges til heving av u-båten, kunne driftet Storken i ca 100år..... noe å tenke på?

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

K 30. jan, 11:47
Dette høres sprøtt ut! Man kan ikke være på samme rom som andre fødende kvinner under fødselen i 2009? Vi bor i et av verdens rikeste land - også skal man akseptere slike forhold?
Hvis det hade vært 1 april så hadde jeg trodd at det var en spøk!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

mt 30. jan, 14:09
Nei, nei, nei!!!

Jeg blir livredd når jeg leser slikt... Og det verste er at de kan finne på å gjøre det og...

Skal føde i juni, men HELDIGVIS IKKE I BERGEN!

Håper det er ledig på voss!

Mir 30. jan, 16:06
Dersom kuttene blir gjennomført kommer jeg til å reise til voss. Er ikke snakk om jeg vil ligge på et rom uten barnefar, og være sammen med andre som er i fødsel. Det er hårreisende hva vi må finne oss i. Dersom det skjer noe under fødsel, og jordmor er uerfaren, da kan det være stor fare for at det ender tragisk, og det er iallefall ikke noe kjekt!!!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

utflyttet bergenser 30. jan, 15:05
Reis til Stord. Vi fikk familierom i fem dager og personalet var helt fantastisk. En virkelig god opplevelse sammenlignet med KK Bergen.

RE: Diskuter: Sparekniven rammer fødende

føde sept 04. mai, 14:46
Ja, ikke dumt å reise dit om d praktisk lar seg gjøre når fødselen skal finne sted. Kan ikke være særlig kult å føde på ferjekaien heller ;) Kan ikke si at jeg gleder meg så voldsomt til å føde i sept når jeg leser om disse forslagene til nedskjæringer. Krysser fingrene for at d er en veldig dårlig spøk dette her...sukk

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Helene E. U. 02. feb, 19:01
Fy fader, blir så sint at jeg koker! Jeg bor heldigvis ikke i nærheten, så det går ikke ut over meg personlig, men hadde jeg måtte føde på samlebånd uten samboeren min der hadde jeg laget et reint helvete!
Blir så sint på vegne av alle gravide som nå må gå og grue seg til fødselen bare fordi rike Norge skal spare noen krone.

Hurra for dass til to millioner!!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Eira 04. feb, 12:21
[www.facebook.com]

Meld dere inn...og kom med forslag om aksjonsformer.. noen har nevnt demonstrasjonstog... det er ikke så dumt....
Hva som helst...bare Storken består!!!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Engasjert Askøyværing 04. feb, 21:17
Det er laget en Facebook-gruppe som heter "Storken må bestå" - bli medlem og vis at du bryr deg....Norges nest største by skal ha 8 fødestuer....latterlig!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

teuta demaj 07. feb, 14:36
Det går en grense et sted, jeg vil ikke føde på føden uansett hva som skjer... Jeg SKAL føde på storken uansett hva !!!
de får kutte ned på andre ting! storken er et sted der en kvinne skal føle seg trygg med tanken på at hun har all den roen og hjelpen hun trenger for å få et barn til verden!

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

godle 19. feb, 23:04
Kor er jordmødrene? Kvifor ikkje starte opp med å hjelpe fødande til å fø heime. Saman med barnefar og event. famiie. I utlandet er dette meir vanleg enn her.Me må ikkje lulle oss inn i at heile familien skal bli familie på ein fødeavdeling. Ein fødeavdeling skal gje omsorg. Vere nær den fødande, ha ekspert hjelp tilstades og gje støtte til familiekosen utafor fødestova. Storken er tilnærma heimefødsel. Kvifor ikkje vidareutvikle heimetilbodet??

Diskuter: Sparekniven rammer fødende

Lves 04. mai, 23:19
Dette er fanen meg helt latterlig... å kutte ned på helse bergen på denne måten... men å bruke millioner på millitære kjøretøy det kan vi,... Norsk politikk suger.. politikerene må ta seg sammen.. det er viktig for fødende å ha mannen med seg og ikke minst få en rolig opplevelse under fødselen og ikke føle seg dom en kasteball.. noe må gjøres for å redde storken... demonstrere eller noe...

Din kommentar



Uregistrert Uregistrerte innlegg modereres

Søk i skattelistene Topplister

Eks: Ola Nordmann

Bilder

  • VIL HA TRYGGHET: Eva-Linn Lillebø med sin nyfødte og foreløpig navnløse gutt, er ikke i tvil om hva som er viktigst under en fødsel. - Vi må vite at vi er i trygge hender og at jordmoren aldri er langt unna, sier hun. Eirik Brekke (Foto)
  • KRITISK: - Hvis Kvinneklinikkens familierom forsvinner, kommer jeg aldri til å føde her mer. Det betyr utrolig mye, sier Jeanette Halhjem. BTV (Foto)

Se video

3 mest leste artikler »

Vegrapport

Følg alle skip direkte

Bt.no har mange digitale tjenester. Her kan du følge skipstrafikken i Hordaland minutt for minutt.

Søk i skattelistene

Eks: Ola Nordmann

Hva koster egentlig nabohuset ditt?

Her kan du finne det ut! Prøv vårt boligsøk.

  • Sexy! Eller?

    Immaturus imponerer i sin oppsetning av den enormt frekke forestillingen The Rocky Horror Show.

  • Her kan du gå på ski

    Fortsatt ikke fått nok av snøen? Her er skiløypene i Bergensområdet. Den interaktive oversikten krever at du har Flash installert på datamaskinen.

  • Vann til folket

    Hele byen snakker om vannkrisen, men hva skjer egentlig med vannet før det når kranen din?

Kommentar

  • Skepsisens lyse side

    Klimadebatten har snublet i sine egne føtter. Fredsprisvinner Al Gore prøver å løfte den på beina igjen.

Leder

  • Skjermet stat

    Statlige ledere har hatt lønnsfest gjennom finanskrisen. Da må de i større grad måles på resultater.

Leder

Kommentar

Olav Kobbeltveit

NRK1

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Aktuelt
  • 10:35 Herskapelige gjensyn
  • 11:05 V-cup skiskyting
  • 13:00 VM skiflyging
  • 14:00 V-cup skiskyting
  • 16:00 Paralympics i Vancouver
  • 17:40 Oddasat
  • 17:55 Nyheter på tegnspråk
  • 18:00 Førkveld
  • 18:40 Distriktsnyheter
  • 19:00 Dagsrevyen
  • 19:45 Schrödingers katt
  • 20:15 Fotballkrigen (3)
  • 20:45 Glimt av Norge: Stillhet - den nye luksusen
  • 20:55 Distriktsnyheter
  • 21:00 Dagsrevyen 21
  • 21:30 Debatten
  • 22:30 Nurse Jackie (3)
  • 23:00 Kveldsnytt
  • 23:15 Finnmarksløpet
  • 23:45 Himmelblå (2)
  • 00:30 Skavlan
  • 01:30 Norsk på norsk jukeboks

NRK2

  • 06:30 Morgennytt
  • 10:00 NRK nyheter
  • 10:05 Distriktsnyheter
  • 11:00 NRK nyheter
  • 11:05 Distriktsnyheter
  • 12:00 NRK nyheter
  • 12:10 Distriktsnyheter
  • 12:45 Oddasat
  • 13:00 NRK nyheter
  • 13:05 Distriktsnyheter
  • 13:30 Lunsjtrav
  • 14:00 NRK nyheter
  • 14:05 Lunsjtrav
  • 14:30 Aktuelt
  • 15:00 NRK nyheter
  • 15:10 Hele bilen
  • 16:00 NRK nyheter
  • 16:30 NRK nyheter
  • 17:00 NRK nyheter
  • 17:10 Urix
  • 17:30 Jon Stewart
  • 18:00 NRK nyheter
  • 18:03 Dagsnytt 18
  • 19:00 Paralympics i Vancouver
  • 20:15 Aktuelt
  • 20:45 Paralympics i Vancouver
  • 21:55 Keno
  • 22:00 NRK nyheter
  • 22:10 Urix
  • 22:30 Designkampen (1)
  • 23:20 Ingen grenser (2)
  • 00:10 Schrödingers katt
  • 00:40 Oddasat
  • 00:55 Distriktsnyheter
Lukk vinduet