RUNE VALDERHAUG

Countrumanager Siri Lill Stensby i den store nordiske reisebyråkjeden BTI Nordic er enig med Villadsen. Hun regner med at flyprisene vil øke et sted mellom 13 og 15 prosent neste år.

— I dag er det ekstremt billig å fly i Norge, særlig innenlands. Det er ingen tvil om at Norwegian har hatt sin misjon i konkurranse med SAS Braathens. Men dette kan ikke fortsette. Flyselskapene kan ikke tape mer penger. Prisene må opp på et nivå, som gjør at flyselskapene kan overleve. Men billettene blir aldri så dyre som de var før Norwegian kom inn i markedet som lavprisselskap, sier Stensby til Bergens Tidende.

Har ikke noe valg

  • Fortsetter de lave prisene vil vi etter hvert oppleve konkurser. Får SAS Braathens monopol igjen, vil prisene stige enda kraftigere, tror Per Arne Villadsen. Han tror prisstigningen kan bli på opp mot 20 prosent fra høsten 2004 til høsten 2005.

Det er også andre årsaker til at han tror flyselskapene kommer til å øke sine billettpriser i tiden fremover.

— Etterspørselen etter flyreiser er økende, og utsiktene til en langsiktig høy oljepris er andre faktorer som vil drive flyprisene oppover, sier Villadsen, som tror den største prisøkningen vil komme innenfor forretningsreiser.

Ny prisstruktur

Ifølge SAS Braathens har selskapet ingen planer om å sette opp flyprisene. Ifølge pressetalskvinne Siv Meisingseth ble prisene justert med gjennomsnittlig 100 kroner pr. billett tidligere i høst. Men da valgte selskapet å beholde prisene på de aller billigste billettene.

— SAS Braathens ble etablert som et nytt norsk flyselskap 12. mai i år med en helt ny prisstruktur. Denne planlegger vi å beholde. Vi ønsker å tilby lave priser. Men samtidig er det umulig å gi garantier mot prisøkninger. Slik bransjen er nå, kan vi ikke si noe om prisene for ett år fremover, sier Meisingseth.

Vil ikke spå

Heller ikke lavprisselskapet Norwegian har konkrete planer om prisøkninger nå.

— Så lenge vi har en gjennomsnittspris vi kan leve med, kommer vi ikke til å øke prisene. Men det er sannelig ikke lett å spå om fremtiden i luftfarten. Derfor kam vi heller ikke si noe om hvilket nivå prisene vil ha et år frem i tiden. Norwegian er og skal være et lavprisselskap. Vårt mål er å holde lave priser, og holde dem på et nivå passasjerene synes er akseptabelt, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian.