ØYULF HJERTENES

— En priskrig vil definitivt komme. Jeg kan ikke forstå situasjonen på noen annen måte, sier Næss.

Han er administrerende direktør i analysebyrået AC Nielsen, og kan dagligvarebransjen til fingerspissene.

— Den største kampen vil stå på landbruksvarer, siden disse er de mest sammenliknbare varene, sier Bjørn Næss.

- Glass vil knuse

BTs prisundersøkelse i går viste at Rema så vidt var billigere enn Lidl. Undersøkelser i andre aviser vekslet mellom å kåre de to som den billigste.

På forhånd var det ventet at Lidl skulle legge seg 10-20 prosent under prisen til de hardeste konkurrentene. I de få øyeblikkene Lidls norske ledere har åpnet munnen, har de hele tiden sagt at de skal være billigst - uansett.

Bjørn Næss tror hele dagligvaremarkedet vil justere sine priser i kjølvannet av Lidls introduksjon. Det betyr i så fall billigere matvarer til forbrukerne - og tøffere tider for kjedene.

— Det er blitt trangt rundt kjøkkenbordet. Når alle reiser seg opp samtidig, vil glass knuse og noen stoler gå over ende, påpeker Næss.

Sjokoladekrig

I tillegg til landbruksprodukter, tror Næss at Lidl vil kjøre hardt på billige drikkevarer, frossenvarer, sjokolade og sukkervarer. Her har kjeden ingen kjente merkevarer, kun egne merker.

— Ølkrigen i sommer er på mange måter en forsmak på kriger som kan komme også på andre varer, sier han.

Næss forventer at Lidl ikke endrer sortimentet før om ett til to år.

— Foreløpig vil de nok ha is i magen, og være ganske steile på opplegget, tror han.

Rendyrke eller dø

Like steile kommer ikke andre kjeder til å være, tror Jan Ivar Fredriksen, som er fagsjef i markedsføring ved BI Norges varehandelhøyskole.

De som velger å ikke gå inn på en priskrig med Rema og Lidl, må rendyrke profilen som service- og kvalitetsbutikker for å overleve, mener han.

— Fra forbrukernes side vil butikkene bli tydeligere. På den ene siden ligger lavpriskjedene med smalt sortiment, hvor Rema og Lidl er i spissen. På den andre har vi feinschmecker-butikkene som frister med mye ferskvarer og delikatesser, sier Fredriksen.

— Midt imellom ligger nærbutikken, hvor du av bekvemmelighetshensyn småhandler gjennom uken. Steder som typisk flørter med grillet kylling.

Aggressivt

AC Nielsen kjøpte i går inn hele sortimentet til Lidl - ifølge Næss 1250 varer. 15 prosent av disse er kjente norske merkevarer. Dette er svært lite sammenliknet med de norske kjedene.

På ferskvarer ligger andelen opp mot 30 prosent.

— Lidls bananpriser på 3,90 for kiloen er ganske aggressivt. Men foreløpig har verken Lidl eller Rema gjennomgående billigere ferskvarer enn den andre, sier Næss.

PRIS-KUTT? Lidl-butikken på Heiane på Stord var fullpakket av nysgjerrige kunder da butikken åpnet dørene torsdag. Eksperter tror Lidl vil sette ned prisene i kjølvannet av prisundersøkelser som viser at Rema er like billig.<br/> ARKIVFOTO: TOMAS ALF LARSEN