Frydenbø-gruppen debuterer som båtforhandler på båtmessen i Bergen. Båtene det satses på, bygges i Vigo i det nordvestlige Spania. Merket har ikke tidligere vært forhandlet i Norge, men det seiler fem Rodman-farkoster i Lofoten. De ble kjøpt fra Sverige.

— Folk der nord vil gjerne ha flere. Spanjolene er også populære i Nord-England og i Skottland, i farvann ikke helt ulike de norske, sier Knut Herman Gjøvaag til Bergens Tidende.

Frydenbø-gruppen har jobbet i halvannet år med den spanske produsenten og skal nå selge båtene over hele Norge. Produktlinjen strekker seg fra 20 fot til 64 fot.

— Vi fanger opp tre kjøpergrupper - småbåtfolket, de som er ute etter båt med romslig cabin og cruisermarkedet, sier Gjøvaag.

Han mener det finnes en ledig nisje i Norge for cabinbåter i størrelsen 30-40 fot. Frydenbø-gruppen har med seg en 38-foter og en 20-foter til messen. Pris ca. tre millioner kroner for den største og rundt 400.000 for den minste.

38-foteren er en lekker sak med store vinduer, spenstig linjeføring og mye plass. Båten er fire meter bred. Det utnyttes til to toaletter og to sovekabiner i tillegg til salongen. Varmeapparatet kan vendes til luftkjøling hvis den norske sommeren blir for kvelende. Men på slike dager vil nok skipperen med følge entre flybridgen.

Under dørken to motorer, hver på 370 hester. Og hver eneste av dem trengs, for farkosten veier oppunder ti tonn.

— Hva skiller det spanske fra det engelske, amerikanske og største norske?

— I klassen 41 fot er vi de eneste som kan levere båter med tre kabiner, sier Gjøvaag.

Frydenbø-gruppen importerer både motorer og båtutstyr. Gjøvaag sier målet er at de spanske båtene etter hvert utrustes med mest mulig av det gruppen forhandler.

Folk flest knytter i dag Frydenbø-navnet til biler. Årlig selger gruppen rundt 2000 kjøretøy. - Ingen ulempe, de fleste båteiere har jo bil. Det gir oss en stor kontaktflate, sier Gjøvaag.