Markedsanalysebyrået InFact har på vegne av Statens vegvesen gjennomført en landsdekkende undersøkelse om norske bilisters kunnskap om — og holdninger til - det å være en trøtt sjåfør.

Resultatene er oppsiktsvekkende: En av tre møte- og utforkjøringsulykker på høyhastighetsveier skyldes at sjåføren sovnet.

I dag lanserer Statens vegvesen kampanjen ”Stopp og sov”, med oppfordring til alle sjåfører om å stoppe og sove dersom de er søvnige bak rattet.

Hadde du klart førerprøven i dag? Test deg selv her

- Ett menneske omkommer hver uke

— Å kjøre bil uten å ha sovet på 24 timer er som å kjøre med én i promille, men det er det ikke alle som er klar over. Å være en trøtt sjåfør høres jo så mye mindre dramatisk ut enn å være en full sjåfør, sier Finn Harald Amundsen, leder av trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen Vegdirektoratet.

— Vi anslår at det omkommer ett menneske hver uke fordi en bilfører sovner bak rattet, føyer han til.

Kaffe liten effekt

Dersom du er søvnig bak rattet er det kun én eneste ting som gjelder - stopp bilen og sov i 15 minutter.

Kaffe, sjokolade, høy musikk og frisk luft har liten effekt, mener statens veiekspertise.

Og hvem er så verstingene?

— Menn i privat næringsliv, de ligger over gjennomsnittet for resten av landet, sier Kjersti D. Nordgård, ansvarlig for kampanjen i Statens vegvesen i en pressemelding.

Halvparten har sovnet i møte

— For å understreke hvor lett det er for oss alle å falle i søvn sånn helt uten kontroll, kan vi nevne at halvparten av respondentene i undersøkelsen innrømmer å ha sovnet ufrivillig i et møte eller på forelesning. Halvparten av bilistene innrømmer også ærlig at de er klar over at de ikke har kontroll over søvnen når de er trøtte, men jeg skulle ønske 100 prosent var klar over dette, sier hun.

Undersøkelsen viser også at nordmenn er mer bekymret for at andre bilister i trafikken skal sovne enn at de skal sovne selv, hele seks av ti engster seg til tider for dette. Og det er folk i Oslo og unge sjåfører som har aller minst tillit til at andre sjåfører holder seg våkne.

Nybakte sjåfører - minst informert

Til tross for at unge sjåfører fortsatt burde ha teorien fra kjøreskolen friskt i minne, er det kun 28 prosent av bilister i alderen 18- 24 år, som er klar over at det er lovstridig å kjøre når man er trøtt. Men jo eldre bilisten er, jo mer er vedkommende klar over loven.

— I 2005 fikk vi søvn inn som tema i læreplanene for føreropplæringen. Tidligere har dette ikke vært en systematisk del av undervisningen. Disse tallene viser at dette var et nødvendig grep, sier Finn Harald Amundsen.

Hadde du klart førerprøven i dag? Test deg selv her

Mindre bekymrede vestlendinger

De finnes noen regionale forskjeller i undersøkelsen:

Folk på Vestlandet stoler mest på at andre sjåfører holder seg våkne; 55 prosent bekymrer seg, mot hele 67 prosent i Oslo.

Nordlendinger er mer ydmyke enn Oslofolk, 22 prosent mener de har full kontroll uansett hvor trette de er når de kjører, mens 31 prosent er like overbevist i hovedstaden.

Folk fra Sør-Norge sovner mest i møte, hele seks av ti har opplevd dette, mot fire av ti i Nord-Norge.

I Oslo er det 46 prosent som er enig i at ”24 timer uten søvn er som en i promille” - som sant er - mens folk i Nord-Norge er mest opplyst: her er 61 prosent enig i dette.

SOV HER: Sengen er å foretrekke når du skal sove.
Tegning: Gro Vik