Det kommer frem i statsbudsjettet neste år, får BT bekreftet.

RV555 Sotrasambandet får planleggingsmidler i statsbudsjettet for 2015. Regjeringen legger opp til at prosjektet skal planlegges som et OPS-prosjekt, det vil si et offentlig-privat samarbeid.

Dette er første OPS-prosjekt siden forrige gang Norge hadde borgerlig regjering.

Byggestart i 2017

Regjeringen mener at prosjektet kan få forsert fremdrift, ettersom OPS-organiseringen medfører raskere utbyggingsperiode. Planlagt byggestart er 2017. Forventet ferdigstillelse har vært 2021, men dette mener nå regjeringen kan fremskyndes noe.

— Det er tydelig at regjeringen og Ketil Solvik-Olsen har bestemt seg for å realisere ny Sotrabru og det gleder oss hordalendinger, sier leder i kommunalkomiteen, Helge Andre Njåstad (Frp).Han tror også på raskere fremdrift for prosjektet nå.

— Med OPS sikrer vi mulighet for hurtig realisering og vi håper nå at private krefter kan bistå oss i å få dette prosjektet realisert fortere enn om staten skulle bygd på gamlemåten, sier Njåstad.

- Fjær i hatten

Han mener det er «fjær i hatten» til Hordaland at fylket blir det første som får et OPS-prosjekt.

OPS vil si at et privat selskap har totalansvar for utbyggingen og vedlikehold av veianlegget over en periode på 20 til 30 år. Til nå er tre veiprosjekter planlagt og bygget på denne måten i Norge, i følge NRK.

– Dette er utrolig kjekt. Vi har snakket lenge om dette, og jobbet for å få Sotrasambandet på plass i statsbudsjettet, sier ordfører i Fjell kommune, Eli Berland (H).

Hun sier at kommunen også hadde håpet at Sotrasambandet skulle bli et OPS-prosjekt.

— Det blir ikke billigere, men vi tror vi kan får det fortere gjennomført. Dessuten ligger det jo vedlikehold også inne i avtalen. Så det er mange plusser, sier hun.

— Når tror du sambandet kan stå ferdig?

— Det vil jeg ikke uttale meg om i dag. Jeg tror vi skal roe oss ned og sette oss ned med dem som kan dette først, sier ordføreren, som fikk nyheten på ferie om bord et cruiseskip i Middelhavet.

Trolig blir det ekstra feiring om bord i kveld.

- Skulle bare mangle

Like begeistret er ikke stortingsrepresentant Magne Rommetveit (Ap).

— Byggestart i 2017 var vår plan også, og Statens vegvesen har hele tiden lagt opp til det. Så er det selvsagt bra at regjeringen følger opp det, men det skulle vel bare mangle, sier han.

Når det gjelder OPS, er Rommetveit avventende.

— Jeg vil gjerne se på økonomien i dette. Det kommer ikke frem om regjeringen vil benytte OPS kun som organiseringsmetode, eller om det skal være en måte å finansiere prosjektet på. Tidligere har jo Frp vært veldig imot OPS som finansiering, fordi det er dyrere, sier han.

Rommetveit sier at Ap ikke har noe imot private, men er skeptisk til at private selskaper skal ta opp lånene som finansierer offentlige veiprosjekter.

— Offentlige etater har langt gunstigere rentevilkår enn private selskaper. Derfor er OPS dyrere hvis man bruker det som finansiering, sier han.

- Smilte lurt

En tidligere Ap-politiker, nå regiondirektør i NHO, Tom Knudsen, er adskillig mer entusiastisk:

— Utrolig bra levert! Dette tok vi opp med samferdselsministeren da vimøtte ham 24. september, sier Tom Knudsen i en kommentar.

Han sier at han understreket i møtet at det varumåtelig viktig for våre medlemsbedrifter at vi fikk oppstart i 2017.

— Bedriftene på Sotra trenger dette sambandet for å øke sin konkurransekraft i etstadig tøffere marked, ellers kan vi risikere at produksjon flyttes ut avlandet, sa Knudsen til ministeren.

Knudsen håpet i det lengste at møtet i Oslo villeha effekt.

— Nå skjønner jeg hvorfor Ketil Solvik-Olsen smilte så lurt, og OPS itillegg, sier Knudsen i en pressemelding.