Regnet pisket, og vinden gjorde at champagneflaskene dinglet faretruende lenge før de skulle knuses mot båtskrogene. Men de to nye forsyningsskipene «Far Sun» og «Far Sygna» ble likevel døpt til pomp og prakt ved Festningskaien lørdag ettermiddag.

De to søsterskipene skal gå i Nordsjøen som to miljøfyrtårn for rederiet Farstad shipping som eier dem.

— Maskinen er designet slik at den skal bruke minst mulig drivstoff, og for denne driften er den blant de mest miljøvennlige skipene vi har, sier administrerende direktør Karl-Johan Bakken i Farstad shipping.

Kan kobles på landstrøm

Teknologien som er brukt i skipene skal redusere utslippene av NOX-gass med over 90 prosent, og Bakken sier begge skipene er utstyrt med system for å ta imot landstrøm slik at de ikke skal gi unødvendige utslipp når de ligger til kai.

— Dette gjør at når det finnes nok strøm på land, kan vi bare koble til. Disse båtene skal ikke ligge i Bergen, men det er viktig overalt hvor vi er, sier han.

Fra hver sin verdensdel

«Far Sun» ble døpt av gudmor Bente Elisabeth Rolland, mens «Far Sygna» hadde gudmor Monica Kallestadbakken. Begge er fra Statoil, som har spesialbestilt skipene, og har kontrakt om å bruke dem i seks år som forsyningsskip til platformer.

Selv om skipene er nesten identiske, er de produsert på hver sin kant av verden. «Far Sun» er laget ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal, mens «Far Sygna» er laget i Vietnam.

Designet på skipene skal også gjøre dem sikrere mot oljeutslipp. Oljetankene er plassert innvendig i skroget, for å redusere sannsynligheten for utslipp ved en eventuell skade.