Det formelig koker i kjelleren på Ruben's skattkammer på Vetrlidsalmenningen lørdag ettermiddag.

Mellom de ansatte djevlene og en skokk andre kunder smyger småbarnsfamilien Walle seg frem. Håvard på tre år er i ferd med å kapitulere, og løftes opp av pappa Ole Christian Walle.

— Halloween er moro for ungene, selv om jeg for min egen del ikke helt ser poenget. Men vi må nå henge oss på som alle andre, sier pappa Walle.

Etter en lang dag med museum og shopping, er det fremdeles liv i eldstesønn Tobias (8).

— Jeg tror jeg skal være vampyr, sier Tobias, mens mamma Linn forsøker å finne riktig antrekk og størrelse.

- Blonds have more fun

I etasjen over står eier og daglig leder Ruben C. Roman og ekspederer.

— Dette er én av de store dagene i året, sier Roman.

Køen er tilsynelatende evigvarig, men Roman har tilsynelatende alltid en kommentar på lur. En ung studine med rødlig hår får klar beskjed når hun legger en lys parykk på disken.

— Du vet at "blonds have more fun", sier Roman – som er oppvokst i USA.

Ruben's skattkammer møter knallhard konkurranse fra de store leketøysbutikkene. Likevel hadde Roman registrert 750 salg på kassen da klokken viste 15.30.

Også voksne kler seg ut

Handelsorganisasjonen Virke (tidligere HSH) har ikke beregnet omfanget av halloweenhandelen i år, men i fjor uttalte direktør Thomas Angell til BT at han anslo at det ble solgt kostyme, gresskar og lignende for 100 millioner kroner.

Butikkjeden Nille er kanskje den som tjener aller mest på norske barns knask og knep.

— I løpet av de siste fem årene har halloweensalget doblet seg. For 10–12 år siden solgte vi nesten ingenting, forteller administrerende direktør Pål Wibe i Nille.

Av konkurransehensyn vil ikke Wibe oppgi salgstall i kroner.

Ifølge Nille-sjefen er halloween nå mer populært i Norge enn Sverige. Slik var det ikke for noen år siden.

— En annen trend vi ser er at stadig flere voksne feirer halloween og inviterer til temafester, sier Wibe.

I Bergen kunne man lørdag kveld observere både vampyrer, spøkelser og andre skumle skapninger sive gjennom sentrumsgatene.

Noen valgte mindre skremmende utkledninger, som Line Amundsen og Ole André Thormodsæter. De var på halloweenfest i Sandviken utkledd som Fred og Wilma Flintstone (se bilde).

- Har grepet muligheten

Mens julesalget fordeler seg over mange uker, er halloween noen få dager med ekstremsalg for butikkene etter hvert som barn og voksne plutselig innser at de trenger kostyme eller pynt.

— Er halloween en tradisjon som i Norge er skapt av handelsstanden?

— Det er vanskelig å si. Den har jo kommet fra USA, så det er jo en tradisjon som startet utenfor handelsstanden. Men både vi og andre har grepet muligheten til å selge ting, sier Wibe.

Medieskapt?

SIFO-forsker Virginie Amilien mener det er grunn til å stille spørsmål ved hvor utbredt halloween egentlig er blitt. Hun mener mediene og handelsnæringen har hatt en gjensidig egeninteresse av å hausse opp den importerte tradisjonen.

— Den store medieoppmerksomheten kan skyldes at det er en hyggelig begivenhet med barn som kler seg ut og går rundt i nabolaget, sier Amilien.

Et søk i mediearkivet Retriever viser en klar økning i bruken av ordet "halloween" over tid.

I år 2000 ble ordet brukt 96 ganger i norske medier. Deretter økte det til 280 treff i 2006, før det stabiliserte seg like under 700 i 2009 og 2010.

- Forskjell fra bygd til by

Samtidig er det liten tvil om at butikkene vet å sko seg.

— Blant annet har nok Nille spilt en stor rolle. De begynner å selge oransje effekter allerede i september. Men det betyr ikke nødvendigvis at halloween er så utbredt, sier Amilien.

Forskeren etterlyser gode tall på hvordan utbredelsen av halloween har vært. Hun mener det er store forskjeller fra bygd til by – og også fra bydel til bydel.

Amilien mener halloween har mange interessante forbrukermessige sider:

— Vi vet at forbrukerne er mer observant på pris når det gjelder hverdagsinnkjøp enn spesielle anledninger. Halloween er også oppfattet som en spennende barnefest. Det er en typisk anledning hvor man bruker litt mer penger eller tid enn planlagt, men det er også en anledning til å være forbrukerbevisst eller å lage noe selv, sier hun.

Hva tror du – er halloween en tradisjon som i Norge er skapt av handelsstanden ? Si din mening under!

KLINTE TIL: Fred og Wilma – eller henholdsvis Ole André Thormodsæter og Line Amundsen – klinte til på kjøkkenet under en halloweenfest i Sandviken lørdag kveld. Veggene var dekket med svart plast og dandert med dødninghoder og kunstig blod. Ulven heter Steven John Scott.
Paul S. Amundsen